Tuesday, February 21, 2017

گرم شدن پردازنده ها به چه علت است؟

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/02/cpu-hot.jpg

چرا پردازنده گرم می شود و چه چیزی در پی گرم شدن پردازنده است؟


مقالاتی بسیاری در باره گرم شدن پردازنده ها منتشر شده است اما به دلیل قوی تر شدن و چند هسته ای شدن پردازنده ها روز به روز سوال ها هم در این زمینه بیشتر و بیشتر می گردد.

در این مورد باید قبل از هر چیز تاکید نمود, پردازنده هم مانند هر قطعه ی الکترونیکی دیگری, هنگام کار از خود گرما تولید می کند. اما این گرما از کجا ناشی می شود؟ یک پردازنده که قطعه ی مکانیکی ندارد. پس سایش و اصطکاکی هم نباید طبیعتا بین اجزا آن وجود داشته باشد. پس واقعا چرا گرم می شود؟ در پاسخ باید گفت علت گرم شدن آن صرفا حرکت الکترون ها و اصطکاک آن ها است. بله همین حرکت الکترون ها می تواند تا حد غیر قابل تحملی یک پردازنده را گرم کند. ضمن اینکه افزایش بیش از حد دما سبب بروز مشکلاتی از جمله کاهش بازدهی و حتی سوختن قطعه می شود.

خب برای اینکه بتوانیم دمای پردازنده را کنترل کنیم, ابتدا باد بدانیم حداکثر دمای قابل تحمل برای پردازنده چه میزان است. این حداکثر دما که سازندگان از آن تحت عنوان و اصطلاح Temperature Maximum Die یاد می کنند, معمولا روی پردازنده حک شده است. به عبارتی روی تمام پردازنده ها یک کد با نام OPN وجود دارد که حامل مشخصات اصلی پردازنده از قبیل مدل, میزان حافظه ی Cashe, سری تولید و برخی از مشخصات دیگر است که حداکثر دمای پردازنده یکی از آن هاست. برای خواندن این کد, باید به سایت سازنده مراجعه کنید. بعد از مشخص شدن حداکثر دمای قابل تحمل پردازنده, باید به فکر کاهش و کنترل آن باشیم. ضمن این که هنگامی که دمای پردازنده بیش از حد مجاز باشد, مشکلات زیر ممکن است رخ دهد :
  • کاهش عمر پردازنده

  • هنگ کردن های اتفاقی. ( در مورد این مشکل به طور کلی هر موقع با هنگ کردن کامپیوتر مواجه شدید, دمای پردازنده و نحوه ی عملکرد آن را به طور جدی بررسی نمایید).

  • ریست شدن های ناگهانی که ممکن است یکی از دلایل آن همین افزایش دمای پردازنده باشد.

  • سوختن پردازنده, این بدترین اتفاقی است که ممکن است برای پردازنده بیفتد که معمولا در دما های خیلی بالا, حدود 100 درجه سانتی گراد رخ می دهد.

  • هم چنین اگر به دفعات هنگام کار با کامپیوتر, یک صفحه ی آبی رنگ مواجه شدید, بیش از حد گرم شدن پردازنده یکی از دلایل آن می تواند باشد.


مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/02/21/%da%af%d8%b1%d9%85-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%da%86%d9%87-%d8%b9%d9%84%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

No comments:

Post a Comment