Wednesday, February 15, 2017

تکنولوژی جدید ذخیره سازی, دیسک های Blu-Ray

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/02/blu-ray.jpg

معرفی تکنولوژی دیسک های Blu-Ray


در سال 2002, دو شرکت سونی و فیلیپس بعد از مدت ها همکاری در بسیاری از زمینه ها, علی الخصوص ساختن دیسک های نوری, تکنولوژی جدیدی را که بر اساس پرتو های لیزر آبی کار می کند, ارائه دادند و آن ها را دیسک های Blu-ray و HD-DVD نام گذاری نمودند. البته لازم به ذکر است که HD-DVD متعلق به شرکت فیلیپس بود که سرانجام قافیه را باخت و از بد روزگار فرمت HD-DVD قبل از اینکه واقعا مورد استفاده ی عملی قرار گیرد و یا در بازار های کامپیوتر عرضه شود از صحنه ی روزگار محو شد. علت آن را هم این طور می توان جویا شد که شرکت های بزرگ فیلم سازی و آن هایی که به نوعی با این تکنولوژی مرتبط بودند و باید حمایت می کردند, از این فرمت حمایت نکردند. بدین ترتیب راه برای حاکم بلامنازع میدان باز شد تا یک تنه نبض بازار را در دست بگیرد. و آن چیزی نبود جز فرمت Blu-Ray .

گذشته از ذکر این تاریخچه ی کوتاه از لحاظ فنی و جنبه ی های مفید برای شما همراهان عزیز, این گونه باید به خدمتتان عرض شود که به وسیله ی این فرمت ( یعنی فرمت Blu-Ray ) می توان بر روی یک دیسک یک لبه ی Blu-Ray اطلاعاتی با حجم 27 گیگابایت را ذخیره کرد. واقعا شگفت انگیز است که بگوییم این فقط در مورد دیسک های اولیه ی بلو ری می باشد و امروزه به حجم های بالاتری نیز رسیده اند. این حجم از اطلاعات چیزی در حدود 4 ساعت فیلم با فرمت عالی HDTV ( High – Definition ) و  13 ساعت فیلم SDTV ( Standard – Definition ) می باشد که بر روی این دیسک ها قابل ذخیره شدن است.

هم چنین یک دیسک دو لبه Blu-Ray حجمی برابر با 54 گیگابایت را در خود جای دهد, که این مقدار حافظه, تقریبا برای 8 ساعت فیلم HD کافی می باشد.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/02/16/%d8%b0%d8%ae%db%8c%d8%b1%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%af%db%8c%d8%b3%da%a9-%d9%87%d8%a7%db%8c-blu-ray/

No comments:

Post a Comment