Saturday, February 18, 2017

بررسی و آموزش انواع کابل شبکه

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/02/network-cables2.jpg

انواع کابل شبکه


به طور معمول دو نوع کابل شبکه در بازار استفاده می شود که نوع اول آن رفته رفته منسوخ شده است. این دو کابل عبارتند از :

کابل کواکسیال نازک و ضخیم اترنت

همانطور که می دانیم, شبکه های اترنت پایه, اغلب بر اساس کابل کشی کواکسیال نازک و در مواردی نادر, کابل ضخیم می باشند. برای اتصال سیستم ها به یکدیگر در یک شبکه با کانکتور BNC, و یا اتصال کانکتور های BNC کارت های نصب شده باید در انتهای هر کانکتور BNC کارت یک عدد T کانکتور وصل کنیم. سپس هر طرف کابل کواکسیال را به یک BNC متصل کنیم ( سیم رسانای وسط کابل به مغزی وسط BNC و سیم های شیلد کابل به بدنه ی BNC پرس یا پیچ می شوند). با اتصال دو طرف هر کابل به دو طرف BNC ها در هر سیستم در نهایت یک BNC در سیستم اول و یک طرف BNC در سیستم آخر خالی باقی می ماند که باید به هر کدام یک ترمینیتور متصل کنیم. یک ترمینیتور یا پایاندهنده یک مقاومت 50 اهم است که در داخل محفظه ی فلزی قرار گرفته است.

کابل شبکه

جفت سیم های تابیده شده به هم

این نوع کابل ها که اغلب در بازار به آن ها CAT 3 یا CAT 5 گفته می شود دارای 2 یا 4 سیم به هم تابیده می باشند که اگر دارای شیلد یا محافظ باشند به آن ها STP و اگر بدون شیلد باشند UTP می گویند ( Unshielded Twisted Pair ).

کابل های CAT3 برای حداکثر سرعت 10Mbps و CAT5 برای حداکثر 100Mbps استفاده می شود. برای اتصال کابل به کانکتور RG-45 کارت شبکه, به یک کانکتور به نام RJ-45 نیاز داریم که توسط یک انبر خاص به کابل پرس می شود ( در قسمت بعدی نحوه ی بستن این کابل ها را توضیح خواهیم داد ). امروزه از کابل های شیلد دار کمتر استفاده می شود مگر در موارد خاص که محیط دارای نویز زیاد باشد. برای جلوگیری از تاثیر نویز بر روی عملکرد شبکه از کابل های شیلد دار استفاده می شود.

امروزه اغلب شبکه های اترنت و اترنت سریع از کابل های CAT5 با حالت بدون شیلد ( به خاطر کوچکی, نرمی و ارزانی ) استفاده می کنند.

کابل شبکه
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/02/18/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%da%a9%d8%a7%d8%a8%d9%84-%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87/

No comments:

Post a Comment