Tuesday, February 21, 2017

خنک کننده ی پردازنده ها چیستند و چه می کنند؟

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/02/cpu-colding.jpg

انواع خنک کننده ی پردازنده ها


همه شما دوستان مطلعید که برای خنک کردن پردازنده و دفع گرمای تولید شده, از خنک کننده استفاده می شود. رایج ترین شکل خنک کننده ی پردازنده , همان فن است. فن از یک قسمت فلزی و یک قسمت چرخنده تشکیل شده است. قسمت فلزی که به نام هیتسینک آن را می شناسیم, از تعداد زیادی پره تشکیل شده که جنس پره ها از آلومینیوم یا مس است. البته مس بهتر از آلومینیوم گرما را انتقال می دهد. اما قیمت بالاتری نیز دارد. به این طریق گرما از پردازنده به هیتسینک منتقل شده و سپس به کمک فن به هوا انتقال می یابد.

البته برای بالا بردن کارایی این مجموعه چند راه وجود دارد :
  1. استفاده از خمیر سیلیکون : این خمیر باعث انتقال بهتر گرما بین پردازنده و هیتسینک می شود و در پایین آمدن گرمای پردازنده و نهایتا در خنک ماندن آن تاثیر بالایی دارد.

  2. استفاده از فن با طراحی مناسب : سرعت چرخش فن و جنس آن, نیز تاثیر زیادی روی دمای پردازنده دارد. هر چه فن با سرعت بیشتری بچرخد, گرما را بیشتر به هوا منتقل می کند و البته طبیعتا صدای بیشتری نیز تولید می کند.

  3. بهبود جریان هوا در داخل کیس : گرمایی که توسط فن به هوا منتقل می شود باید به نحوی از اطراف آن دور شود. اگر گرما در همان محل باقی بماند, موجب کرم شدن پردازنده می شود. برای این منظور در کیس های جدید, از چندین فن باری انتقال هوای گرم داخل کیس به بیرون از کیس استفاده می شود و یا بعضی از کیس ها به گونه ای طراحی شده اند که هوا به راحتی از منافذ در نظر گرفته شده خارج می شود و مسیر ویژه ای برای هدایت گرما دارند.

  4. تنظیم دمای هوای اتاق : هر چه دمای اتاق کمتر باشد, باعث خنک شدن کیس و کاهش دمای پردازنده می شود.

  5. یکی از عواملی که سبب می شود دمای پردازنده افزایش یابد, اورکلاک پردازنده است. با تغییر فرکانس پردازنده , پردازنده برای رسیدن به آن فرکانس, گرمای بیشتری تولید می کند, بنابراین کسانی که به اورکلاک علاقه دارند و این کار را انجام می دهند, بهتر است فن روی پردازنده را از یک مارک خوب و با قدرت بالا انتخاب کنند.


هم چنین در حال حاضر خنک کننده هایی وجود دارند که از آب و سایر مواد شیمیایی با کانال کشی ویژه برای خنک نمودن کامپیوتر از آن ها استفاده می شود. این کیت ها در حال حاضر بر خلاف گذشته قیمت مناسبی پیدا کرده اند و با قیمتی در حدود 35 تا 70 هزار تومان عرضه می شوند که شما می توانید با خریداری یکی از انواع مناسب و مرغوب خنک کننده ی پردازنده و نصب صحیح آن در داخل کیس, سیستم خود را در زمینه ی سخت افزار, کاملا بیمه و تضمین نمایید که در هر شرایطی, حتی در هنگام کار سخت, به آن آسیبی وارد نشود. اما تاکید ویژه ما این است که اگر دائما و به سختی از کامپیوتر خود کار نمی کشید, مثلا دائم در حال انجام بازی کامپیوتری و یا رندر های سنگین ویدیو نیستید, نیازی به این گونه کیت های خنک کننده پردازنده ی حرفه ای نخواهید داشت و صرفا کافیست که یک فن و هیتسینک قوی و قابل اطمینان از انواع کاملا مرغوب برای پردازنده خود استفاده نمایید تا با مشکلات گرمایی در این زمینه روبرو نشوید.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/02/21/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d8%ae%d9%86%da%a9-%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af%d9%87-%db%8c-%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7/

No comments:

Post a Comment