Tuesday, April 25, 2017

پیشینه ی کنسول ایکس باکس - بخش اول

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/04/xbox-history.jpg
در بین اصلی ترین کنسول ها در بازار ، کنسول ایکس باکس نو پا ترین آن ها به شمار می آید. اما این بدان معنی نیست که این کنسول از تاریخچه و قدمت برخوردار نباشد. با ما همراه باشید تا پیشینه ی کنسول ایکس باکس را در دو بخش با هم مرور کنیم.

برای بازگویی پیشینه ی کنسول ایکس باکس نگاهی می کنیم به کمپانی سازنده آن ، نزدیک به 22 سال پیش زمانی که مایکروسافت بر روی سیستم عامل هایی کار می کرد تا از طریق آن بتواند محیطی کارا برای بازیکنان کامپیوتر های شخصی فراهم آورد در سال 1995 که کنسول های خانگی به تازگی عرضه شده بودند و به سرعت در حال رشد بودند ، پلی استیشن سعی در قبضه کردن بازار کنسول های بازی داشت. پیش از این که بحث کنسول های بازی وسط باشد ، مایکروسافت تمام تلاشش بر این بود که با سیستم عامل ویندوز کار را برای سازندگان بازی و بازیکنان آن ها راحت سازد. به نوعی می توان گفت که تمام تمرکز مایکروسافت فقط بر روی کامپیوتر های شخصی بود. در آن زمان سیستم داس هم در بین سازندگان و بازیکنان نیز از نام معتبری برخوردار بود و با عرضه ی بازی هایی نظیر Doom و یا Quake موفقیت های چشم گیری را ازان خود کرده بود.پیشینه ی کنسول ایکس باکس

قبل از این که بتوان هویتی برای پیشینه ی کنسول ایکس باکس در نظر گرفت باید به اقدامات مایکروسافت در صنعت بازی اشاره کرد. اولین نسخه ای که از سیستم عامل ویندوز توسط مایکروسافت عرضه شد به سال 1995 باز می گردد. بیش از هر چیزی در ارائه ی این ویندوز ارایه ی محیطی مناسب و کارا برای بازی سازان و بازیکنان مد نظر قرار گرفته بود. در پی همین سیستم عامل تیم مایکروسافت برای بهبود عملکرد بازی سازان در محیط ویندوز اقدام به خلق و ارائه ی برنامه DirectX کردند. دایرکت ایکس برنامه که نه ، در اصل رابطی بود شامل بزار برنامه نویسی API که ساز و کار بازی سازی و هم چنین اجرای بازی در محیط ویندوز را ساده می گرداند. اندکی بعد مایکروسافت به پخش کیت های توسعه بازی ها SDK اقدام کرد. جالب توجه است بدانید که در اوایل ورود ویندوز به بازار ، سازندگان از آن دوری می کردند و آن را غیر قابل اعتماد می دانستند. اما مایکروسافت دست از تلاش برنداشت و به ساخت و تولیدات خود ادامه داد. هم چنین در همایشی در سال 1996 که برای بازی سازان برگزار شده بود سعی در متقاعد کردن آن ها داشت البته می توان گفت که تا حد زیادی هم در این امر موفق بود.

موفقیت های مایکروسافت در زمینه ی همگام سازی سیستم عامل هایش با بازی سازان و بازی ها در حال پیشروی بودند اما این تمام چیزی نبود که بیل گیتس موسس این کمپانی انتظار داشت. وی فکر های بزرگتری را در سر می پروراند. بیل گیتس به همین منظور قبل از عرضه ی پلی استیشن 2 در زمانی که سونی تقریبا از تمام کمپانی های کنسول ساز نظیر سگا ، نینتندو و آتاری پیشی گرفته بود دیداری را با رئیس این مجموعه یعنی نوبویوکی ایدیی ترتیب داد. این اقدام را می توان اولین قدم در استارت خوردن پیشینه ی کنسول ایکس باکس دانست. در این جلسه بیل گیتس به نوبویوکی پیشنهاد داد که سونی در ساخت کنسول های جدیدش از ابزار های بازی سازی مایکروسافت بهره ببرد که این پیشنهادش به درب بسته خورد. چرا که نوبویوکی استفاده از ابزار های مایکروسافت در کنسول هایش را عاملی برای دست بسته نگه داشتنشان خودشان می دانست و به همین جهت بود که پیشنهاد همکاری مایکروسافت را رد کرد. نا گفته نماند که این پیشنهاد ها قبل از این که به سونی داده شود به کمپانی های نینتندو و سگا نیز داده شده بود. خلاصه این که بدون راه یافتن مایکروسافت به هیچ یک از کمپانی ها بالاخره سونی در سال 1999 کنسول پلی استیشن 2 را روانه ی بازار کرد تا به سرعت تکثیر ویروس در تمام خانه ها راه پیدا کند.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : معرفی نینتندو سوییچ – یک کنسول بازی خلاقانه [/fruitful_dbox]

بیل گیتس بار ها در صحبت ها و سخنرانی هایش از ملاقات خود با نوبویوکی به عنوان شیرین ترین ملاقات کاری اش یاد کرده است. چرا که در این ملاقات در یافته بود که پروژه ی پلی استیشن 2 با یک هدف کلی بناگذاری شده بود و آن هم رقابت و سبقت گرفتن از مایکروسافت بوده است. این جا بود که بیل گیتس تصمیمی را اتخاذ کرد و سیاست های جدیدی را در مایکروسافت پیاده کرد تا فقط به شکل غیر مستقیم نه بلکه به طور کاملا مستقیم به جنگ با پلی استیشن 2 برود.

بیل گیتس تیم اجرایی اش را در دو بخش تقسیم کرد. بخشی به خلق و طراحی برنامه های مفید و کارامد نظیر آفیس و دیگر برنامه های کاربردی می پرداختند و بخش جدیدی که بنا نهاده شده بود منحصرا به کار در زمینه ی کنسول های خانگی مشغول بودند.

در آن دوران به قدری بازی های ویدیو طرفدار پیدا کرده بود که با عرضه ی یک بازی نسبتا خوب به بازار هم سود کلان نصیب سازنده می شد و هم محبوبیت فراوانی را به دنبال داشت. این صنعت در حدی پیشرفت کرده بود که در حال جا گذاشتن صنعت سینما در پشت خود بود. رشد سریع این صنعت مدیون شرکت هایی چون سونی و نینتندو بود. اما مایکروسافت نیز به عنوان قطب برنامه نویسی دنیا حاضر نبود که از قافله عقب بماند.پیشینه ی کنسول ایکس باکس

مایکروسافت که تا کنون در امر ساخت نرم افزار ، شماره ی یک دنیا به حساب می آمد و تجربه ای در ساخت سخت افزار نداشت با برگزیدن 4 شخص از تیم خود پروژه ای را کلید زدند تا کنسولی بر مبنای DirectX برای رویارویی با سونی عرضه کنند. تا آن زمان کمپانی های آمریکایی در ساخت کنسول های بازی با شکست مواجه شده بودند. آخرین بار به تولید آتاری جگوار باز می گردد که منجر به خسارات مالی و ورشکستگی کمپانی آتاری شد. هدف مایکروسافت از تولید کنسول ، ساخت دستگاهی مانند کامپیوتر های خانگی بود تا مردم بتوانند با صرف کمترین هزینه بهترین استفاده را جهت سرگرمی به عمل برسانند. نهایتا چهار فردی که از سوی مایکروسافت برگزیده شده بودند ریسک بزرگی در زمینه ی ساخت کنسول انجام دادند و دستگاهی را با نام DirectX Box تولید کردند.

مایکروسافت با دیدگاه مغز متفکرش ، بیل گیتس همیشه به همین سبک عمل می کرد. اگر چیزی را خودش از صفر شروع نمی کرد و دیگری در آن به موفقیت می رسید ، قطعا باید به سمت آن ایده پیش می رفت و با روش های مخصوص خودش در راه آن قدم می گذاشت تا به طور کاملا جدی وارد عرصه ی رقابت می شد. در آن زمان هدف مایکروسافت ، نه نینتندو و نه سگا بود ، بلکه تمام تمرکز بیل گیتس بر روی پلی استیشن سونی معطوف شده بود.

چهار مهندسی که برای ساخت دایرکت ایکس باکس در نظر گرفته شده بودند و پیشینه ی کنسول ایکس باکس بر دوش آن ها بود کار خود را با مهندسی معکوس بر روی یکی از لپ تاپ های Dell آغاز کردند و با ایجاد تغییراتی ، آن را به یک کنسول بازی تبدیل کردند. نهایتا این کار را از ابتدا و بدون لپ تاپ پیش گرفتند تا به نتیجه ای مطلوب رسیدند.

با فرا رسیدن سال 2000 سونی با فروش کنسول های خود تقریبا دریم کست سگا را از گردانه ی رقابت خارج کرد. این ، زمانی بود که بالاخره مایکروسافت از کنسول خود به طور رسمی و با نام XBOX رونمایی کرد ولی زمان عرضه ی آن را یک سال و نیم بعد اعلام کرد.پیشینه ی کنسول ایکس باکس

اتفاقی بسیار مهم و جالب توجهی درست قبل از عرضه ی این کنسول افتاد که در پیشینه ی کنسول ایکس باکس ثبت گردید. چرا که نگاه تیزبین بیل گیتس به اثری افتاد که به همراه ایکس باکس می توانست مجموعه ای بی نظیر و فراموش نشدنی را ارائه دهد. بازی ای که قرار بود با ایکس باکس عرضه شود از آن دست بازی هایی بود که مخاطبان خود را به انتظار نسخه های بعدی می نشاند.

استودیو کوچک بانجی در سال 1999 بازی Halo که در سبک تیر اندازی اول شخص بود را معرفی کرد. این بازی طی صحبت های انجام شده بین سازندگان Halo ، مدیران مایکروسافت و استیو جابز از سوی اپل ، قرار بود برای سیستم عامل های ویندوز و مک عرضه شود. این بازی در پیش نمایش هایش به قدری خلاقیت و نوآوری داشت که همه را انگشت به دهان و متحیر منتظر انتشار نگه داشته بود منظور از همه یعنی همه ی گیمر ها، چه طرفداران بازی های کامپیوترهای خانگی و چه گیمر های پلی استیشن و یا نینتندو. مایکروسافت که همه موفقیت را یک جا و برای خود می خواست در اقدامی هوشمندانه در سال 2000 بانجی را تحت تصاحب خود دراورد و Halo را به عنوان بازی اختصاصی برای ایکس باکس در زمان عرضه در نظر گرفت. این عمل را می توان با نقطه ی عطفی در پیشینه ی کنسول ایکس باکس در نظر گرفت.پیشینه ی کنسول ایکس باکس

در سال 2001 زمان رونمایی ایکس باکس فرا رسید. بیل گیتس به همراه دواین جانسون - The Rock شخصیت محبوب آن دوران این کنسول را رسما رونمایی کردند. نهایتا در 14 نوامبر سال 2001 بیل گیتس شخصا در یکی از مراکز پر جمعیت آمریکا ، اسکوئر تایمز ، این کنسول 299 دلاری را به همراه بازی Halo: Combat Evolved عرضه کرد. عرضه ی این کنسول به همراه بازی بی نظیر آن یکی از مهم ترین اتفاقات صنعت بازی و بازی سازی به شمار می رفت. از محبوبیت این بازی اگر بخواهیم بیشتر بگوییم می توان به شخصیت مستر چیف سری Halo اشاره کرد که در آمریکا به یکی از محبوب ترین ابر سرباز ها بدل گشت.پیشینه ی کنسول ایکس باکس

دریم مکس سگا که به کلی بازار کنسول را ترک کرده بود ، سونی در این میان با فروش 150 میلیون واحدی اش یکه تازی می کرد. از آن جایی که ایکس باکس کنسول نسل ششمی اش را دیر به عرصه فروش رسانده بود در سه هفته ی اول انتشار آن تا 1 میلیون واحد توانست بفروشد.

مایکروسافت ایکس باکس را به اروپا و ژاپن نیز فرستاد اما در ژاپن با استقبال خوبی روبرو نشد. آن ها از ایکس باکس بدشان می آمد. در اقدامی مایکروسافت قیمت ایکس باکس را به 199 دلار ، چیزی بسیار کمتر از قیمت تمام شده ی این کنسول کاهش داد تا علی رغم این که ضرر زیادی را متحمل می شد اما با فروش بیشتر بر محبوبیت این کنسول بیافزاید و آن را در بین مردم جا بیاندازد. درست است که سودی از این فروش عایدش نشد اما نسخه های خیلی بیشتری را به فروش رساند.

در ادامه بخش بعدی پیشینه ی کنسول ایکس باکس را با هم مرور خواهیم کرد.

 
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/04/25/%d9%be%db%8c%d8%b4%db%8c%d9%86%d9%87-%db%8c-%da%a9%d9%86%d8%b3%d9%88%d9%84-%d8%a7%db%8c%da%a9%d8%b3-%d8%a8%d8%a7%da%a9%d8%b3-%d8%a8%d8%ae%d8%b4-%d8%a7%d9%88%d9%84/

No comments:

Post a Comment