Monday, April 24, 2017

تحلیلی بر بازی Mr Shifty

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/04/mr-shifty.jpg
بازی های مستقل اخیرا توانسته اند به خوبی خود را مطرح کنند. گاها در بین آن ها محصولات بسیار سرگرم کننده و جالبی به چشم می خورد. بازی Mr Shifty یکی از این سری بازی های کامپیوتری می باشد که اخیرا برای کامپیوتر های خانگی و کنسول نینتندو سوییچ منتشر شده است و پیش بینی می شود که در آینده برای پلتفرم های دیگر نیز ارائه گردد.

در بازی Mr Shifty شما با یک ژانر اکشن و زدوخوردی با نگاه از بالا به پایین دوربین طرف هستید. در واقع می توان گفت که بازی Mr Shifty داستان پیچیده و شاخه داری را روایت نمی کند و چیزی که حول همان دو سه خط داستان ، بازی را زنده نگه می دارد صحنه های اکشن زیبای بازی می باشد. نقش شما در بازی با نام آقای شیفتی شناخته می شود که با دزدیدن ماده ای خطرناک قصد جلوگیری از ساخت یک سلاح را دارد.

در اغلب بازی هایی که از روایت داستان صرف نظر شده است انتظار می رود سازندگان در بخش گیم پلی بازی ، این نقیصه را جبران کنند. در کل فلسفه ی بازی های گیم پلی محور این گونه است که بازیکنان را نه به وسیله ی داستان ، بلکه به وسیله ی گیم پلی مهیج و متنوع سرگرم کنند. اما در بازی Mr Shifty ، گیم پلی خیلی تعریف کردنی ای مشاهده نمی شود و فقط به این صورت است که آقای شیفتی در یک اتاق دشمنان را از بین می برد و سپس به اتاقی دیگر می رود و با دشمنان درگیر می شود. این از اتاقی به اتاق دیگر رفتن و کشتن دشمنان خلاصه ی گیم پلی این بازی است.بازی Mr Shifty

نکته ای که این بازی را جالب می کند خاصیت تلپورت کردن شخصیت بازی در فواصل نزدیک است. این قابلیت این گونه تعریف می شود که شما می توانید در بازی ، لحظه ای محو شوید و در نقطه ای دیگر ظاهر شوید. مثلا در مواقعی که دشمن دنبال شما می دود می توانید با تلپورت کردن پشت آن ظاهر شوید و او را بکشید. یا در مواقعی در محاصره ی حلقه ی دشمنان هستید می توانید با غیب شدن ها و ظاهر شدن های متوالی سبب شوید آن ها به وسیله ی گلوله های خودی کشته شوند. در کل با این قابلیت و کمی خلاقیت فردی قادر خواهید بود صحنه های بسیار جالب و مهیجی را بیافرینید.

یکی از نقاط ضعف بازی Mr Shifty در دسترس نبودن سلاح های گرم برای شخصیت اصلی بازی است که وجود آن می توانست بسیار بازی را جذاب کند.

مشکل اساسی این بازی همانطور که پیش تر اشاره ای به آن شد گیم پلی یکنواخت آن می باشد. از یک جهت این که فضای بازی در تمام طول بازی تنوع چندانی را به همراه ندارد. از سوی دیگر این که هر چه در بازی پیشرفت کنید ، دشمنان شما قوی و قوی تر و به سلاح های پیشرفته تری تجهیز خواهند شد و این در حالی است که تا انتها باید متکی به مشت و قابلیت تلپورت کردن آقای شیفتر باقی بمانید و این امر در مراحل بالاتر که با 30 یا 40 دشمن تا دندان مسلح برخورد می کنید بیشتر توی ذوق می زند. چرا بیشتر تا این که توانایی گیمر در پیروزی بر دشمنان کارایی داشته باشد ، شانس در این امر دخیل است و این، اصلا مورد پسند نیست.بازی Mr Shifty

این بازی در برخی مواقع که کم هم نیست از حالت اکشن به تعقیب و گریز بدل می شود اما نکته ی جالب زمانی است که به سلاحی سرد نظیر چوب یا جارویی چیزی برخورد می کنید. دیگر نیازی به فرار نیست، چرا که با خلق صحنه های جذاب می توانید دشمنان خود را نیست و نابود کنید.

می توانید مین هایی که در بازی وجود دارند را برداشته و به سمت دشمن پرتاب کنید و شاهد تصاویر هیجان انگیز انفجار آن ها باشید.

اما خبر بد این است که موارد ذکر شده در بالا مدت خیلی کمی در حدود دو یا سه ضربه در اختیارتان خواهد بود و دوباره روند تکراری مشت های فیشر آغاز خواهد شد. همین استفاده نکردن از سلاح ها توسط شخصیت اصلی در بازی Mr Shifty موردی است که پس از مدتی گیم پلی این بازی را به شدت تکراری و خسته کننده می سازد.

عدم وجود تنوع در روند پیشروی بازی تا آخر بزرگترین مشکل گیم پلی این بازی است که می توان آن را از منظر های مختلف بررسی کرد.بازی Mr Shifty

در اکثر بازی های این چنینی معمولا با گذر از هر مرحله و پیشروی در بازی ، توانایی های کاراکتر اصلی بازی بیشتر و متنوع تر می شود اما در بازی Mr Shifty هر چه که جلو می رویم با دشمنان پیشرفته تر و قوی تری روبرو می شویم و این در حالی است که تغییری در توانایی های شخصیت اصلی بازی مشاهده نمی شود که همین امر سپری کردن بازی در مراحل آخر را سخت تر و عصبی کننده می گرداند و گذراندن مراحل را به شانس موکول می کند.

اگرچه در مجموع ایده ی بازی Mr Shifty جالب توجه است ، اما عدم تنوع و یکنواختی گیم پلی بازی بسیار خسته کننده است. یک مشکل اعصب خرد کن دیگر این که در گیم پلی بازی زیاد کشته می شوید و این کشته شدن یعنی این که تمامی دشمنانی که در اتاق کشته اید را مجددا باید بکشید که واقعا آزار دهنده است. به نحوی که پس از چندی از بازی کردن دست خواهید کشید.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : نقد و بررسی سوپر ماریو میکر برای نینتندو ۳DS [/fruitful_dbox]

پس از بیان مشکلات گیم پلی بازی بد نیست که اشاره ای هم به برخی مراحل پازل گونه ی این بازی کنیم که کمی بازی را از حالت تکراری خارج می کند ولی باز هم این مراحل بسیار کم در بازی دیده می شوند.

از موسیقی و صدا گذاری بازی می توان به عنوان نقطه ی قوت بازی یاد کرد. ضرب آهنگ ها و ریتم های تند و هم چنین آهنگسازی ها و افکت های صدایی مناسب و با کیفیت هیجام فوق العاده را در بازی القا می کند. این ها را به علاوه ی صداگذاری مناسب و به موقع شلیک ها ، انفجار ها و دشمنان کنید؛ خواهید دید که با سیستم صدای خیلی خوبی در این بازی طرف حساب هستید.

از جنبه ی صوتی فوق العاده ی بازی که بگذریم ، جلوه های بصری و گرافیکی بازی Mr Shifty  کم ایراد ندارد. محیط های طراحی شده در این بازی همگی شبیه هم هستند، البته مراحلی وجود دارند که دارای محیطی متفاوت باشند اما تعداد این فضا ها کم است. در محیط های قابل تخریب ، نظیر دیوار ها و شیشه های بالکن ها هنگامی که دشمنان را به پایین پرت می کنید ، طراحی به خوبی صورت گرفته است اما در همین محیط ها نیز گاهی با باگ هایی طرف هستیم که فاکتور هایی منفی در بررسی این بازی به حساب می آیند.بازی Mr Shifty

از همه ی این باگ ها و اخلالات گرافیکی که بگذریم ، افت فریم مهم ترین مشکلی است که گرافیک این بازی با آن دست و پنجه نرم می کند. این مشکل در نسخه ی اولیه بسیار مشهود بود که با به روز رسانی های ارائه شده برای پی سی تا حد اعلایی برطرف شد اما باز هم در مراحل بالاتر و محیط های آکنده از دشمن حتی با مشکل فریز شدن هم ممکن است مواجه شوید که گاهی به کشته شدن شما نیز منجر خواهد شد. به گفته ی کاربران در نسخه ی نینتندو سوییچ این بازی مشکلات به مراتب بیشتر مشهود است.

در آخر باید گفت که بازی Mr Shifty دارای ایده ی جالبی است که در طراحی و ارائه ی این ایده خلاقیت چندانی به کار نرفته است که همین موضوع سبب یکنواختی و خسته کننده بودن آن شده است. از طرفی هم از جنبه های فنی نیز بازی دچار مشکلاتی است که تجربه استفاده از بازی را نامطلوب می سازد. گفتنی است که نسخه های پلی استیشن و ایکس باکس این بازی در آینده منتشر خواهد شد.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/04/25/%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-mr-shifty/

No comments:

Post a Comment