Sunday, April 30, 2017

مراقبت از باغچه در فصل تابستان و موسم کم آبی

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/05/negahdari-baghche-tabestan.jpg
گاها در روز های داغ تابستان ، زمانی که دما به شدت بالا می رود ممکن است با کاهش بیش از حد آب مواجه شوید؛ حالا نه در مصرف شخصی (که دور از ذهن هم نیست) بلکه در مواردی چون آبیاری باغچه و یا گلدان هایتان قطعا دچار این مشکل خواهید شد. نگران نباشید شما می توانید با یادگیری اصول مراقبت از باغچه در فصل تابستان تاثیرات مخرب حرارت خورشید بر گیاهان در این فصل را به حداقل برسانید.

گفتنی است که مراقبت از باغچه در فصل تابستان شامل بند هایی می شود که آن ها را در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد.

نگهداری مواد معدنی خاک
مقدار کودی که برای گیاه استفاده می کنیم نباید از حد مورد نیاز آن بیشتر باشد چرا که اگر زیاد باشد موجب تشنگی گیاه می گردد. برای مراقبت از باغچه در فصل تابستان سعی کنید میزان کود دهی را کنترل شده انجام دهید.

هرس مناسب
در هرس کردن هرگز برگ های پایینی را نچینید. معمولا به این شکل است که در 5 سانتی متری بالای سطح زمین حالتی مطلوب برای گیاه ایجاد می کند.

گذاشتن تعدادی سنگ
فرو کردن تعدای سنگ در باغچه به مراقبت از باغچه در فصل تابستان در برابر کم آبی کمک خواهد کرد. به این صورت که با تکه ای سنگ قادر خواهید بود تا آب را به آهستگی به سمت ریشه ی گیاه هدایت کنید. این سنگ ها که در باغچه باقی می مانند در دراز مدت می توانند مانند کوه های کوچک عمل کرده و تبخیر و از بین رفتن آب را به تعویق بیاندازد. در بارندگی ها هم سنگ ها می توانند مسیر جریان آب در باغچه را معین کنند و رودخانه های کوچکی را در آن به نمایش بگذارند.

زمان آب‌دهی به گل‌ها را مشخص کنید
بهترین زمان برای آبیاری باغچه در فصل گرما زمان غروب خورشید یا قبل از طلوع خورشید است. آبیاری در ظهر و هنگامی که خورشید بالاترین حرارت خود را دارد اشتباه محض است. چرا که اکثر آب استفاده شده توسط این حرارت تبخیر می شود.

صرفه جویی در مصرف آب

آب سالمی که ما در طول هر روز هدر می دهیم و وارد شبکه ی فاضلاب می کنیم در بخش عمده ای ، از آب های فاضلاب نیستند؛

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : باغچه ی سمی نورتامبرلند [/fruitful_dbox]

مثلا آبی که از آبکشی ظروف یا لباس ها ، آب ته لیوان و پارچ ، ظرف آب حیوانات خانگی یا پرندگان ، آب آکواریوم ، یخ و برفک های زائد یخچال و فریزر و آب هایی از این دست را می توان ، جلوی رفتن آن ها را به فاضلاب گرفت و در مواردی چون آبیاری باغچه و گلدان استفاده کرد. صرفه جویی این چنینی در مصرف آب در مراقبت از باغچه در فصل تابستان و موسم کم آبی بسیار موثر است.

انتظار باران

در مناطق خنک و معتدل و مرطوب بهتر بین آبیاری ها فاصله بیاندازید. مراقبت از باغچه در فصل تابستان در این مناطق کار سختی نمی باشد. خاک این محیط ها آب را در خود نگه می دارند و بادهای موسمی گیاه را خنک می گرداند. آبیاری با فواصل زیاد در این مناطق برای درختان و گیاهان مقاوم نظیر کاکتوس ها و ساکولنت ها و ... مشکلی ایجاد نمی کند اما باید به این نکته توجه نمود که بوته هایی نظیر خیار و گوجه فرنگی حساس ترند و ممکن است در این نوع آبیاری آسیب ببینند.

آبیاری قطره‌ای

در مناطق گرم و خشک بهترین نوع آبیاری ، آبیاری قطره ای می باشد. به علت گرمای این مناطق و تبخیر شدن آب باید آبیاری ها به مقدار کم و در فواصل کوتاه انجام شود تا نتیجه ی مطلوبی داشته باشد.

آبیاری نقطه‌ای

گاهی ممکن است در قسمتی از باغچه گیاهی را قلمه زده باشید و یا نهالی جوان را کاشته باشید. بدیهی است که این قسمت ها نیازمند آب بیشتری نسبت به سایر نقاط باغ و باغچه است. به منظور آبرسانی بهتر به این مناطق می توانید بطری نوشابه ای را پر از آب کرده و درب آن را بسته و سوراخ نمایید و به شکل سر و ته آن را در خاک فرو ببرید.
انتخاب گیاه

از گیاهانی که آب را در خود نگه می دارند در باغچه ی خود استفاده کنید. زیرا این گیاهان نظیر خره و جلبک در مواقع طولانی و در صورت خشکی آب را پس داده و محیط اطراف خود را مرطوب می کنند.

طراحی اصولی باغچه و جمع آوری آب
در طراحی و ساخت باغچه می توانید به گونه ای عمل کنید که هنگام بارندگی مقدار کمتری از آب باران به هدر رود. ابتدا باغچه را 1 تا 2 متر در عمق بکنید و خاکی سفت و سپس سنگریزه و شن و خاک بریزید. در محدوده ای خاص هم می توان از سنگ های غیر قابل نفوذ استفاده کرد تا دریاچه ای کوچک ایجاد شود.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/05/01/%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%82%d8%a8%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d8%a7%d8%ba%da%86%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86/

No comments:

Post a Comment