Friday, April 28, 2017

دمنوش پونه کوهی و خواص دارویی آن

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/04/poone-koohi.jpg
پونه کوهی با نام علمی Origanum vulgare از دسته ی گیاهان معطر است و در خانواده نعناعیان قرار می گیرد. پونه کوهی رشدی تا نزدیک به یک متر دارد. دارای برگ های سبز رنگ و نوک تیز است کمی به آویشن کوهی شباهت دارد اما در بو و طعم تفاوت هایی با آویشن دارد. از نظر طب سنتی پونه ی کوهی در دسته گیاهان دارویی با طبیعت گرم و خشک قرار می گیرد.

پونه ی کوهی اصولا گیاهی است که به ندرت و به مقدار کم می روید. در حدی که در سراسر کوه ها و تنها در برخی از آن ها به صورت بوته هایی پراکنده وجود دارد و یا در دره ها و مناطق صعب العبور به واسطه بارش باران در ماه های اول فصل بهار رشد می کند. عطری که این گیاه در محیط می پراکند تا شعاع چند صد متری استشمام می شود. پیدا کردن پونه کوهی در کوهستان کار هر کسی نیست و باید یک راه بلد با تجربه این کار را انجام دهد.

طعم پونه گرم و معطر و تقریبا گس و تلخ می باشد. پس از مدتی که در دهان باقی می ماند احساس خنکی ایجاد می کند. بویی شبیه بوی سیترونل دارد که از اسانس آن در صابون های عطری استفاده می شود. اسانس آن دارای طعم تلخ و احساس سردی است. اسانس این گیاه در حشره کش ها نیز استفاده می شود. هم چنین در تولید منتول نقشی پر رنگ دارد. عرق طبی نیز از پونه تهیه می شود.

این گیاه همانند هم خانواده های خود در هضم غذا و حل مشکلات گوارشی تاثیر گذارند. جویدن مقداری پونه یا نعناع سکسکه را بند می آورد این گیاه شامل مقادیر زیادی ویتامین A و B می باشد.

پونه از گیاهان تقویت کننده به حساب می آید و به طرز حیرت آوری در تقویت سیستم گوارشی و روده ها و هم چنین ساز و کار کبد بسیار موثر است. در فصل گرما عطش را از بین می برد و خواص پونه و دمنوش و دم کرده آن در موارد زیر خلاصه می شوند : ضد سرفه ، خلط آور ، باز کنندگی رگ ها ، درمان اسهال ، رفع سردرد، رفع تب ، درمان حالت تهوع ، درمان درد های قائدگی و بی خوابی .

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : معرفی پرخاصیت ترین دمنوش ها [/fruitful_dbox]

پونه در درمان مشکلات گوارشی مفید و موثر است ، دم کرده آن تقویت کننده خوبی است اگر گاهی پس از صرف غذا در معده احساس سنگینی کردید و یا غذا را ترش کردید و یا به کلی ناراحت شدید می توانید از این دم کرده استفاده کنید.

خلاصه خواص گیاه دارویی پونه کوهی

رفع نفخ ، ناراحتی های گوارشی و کبدی و کمک در هضم غذا و برطرف کردن سنگینی معده.

آرام بخش است و در درمان خستگی می تواند موثر واقع شود.

اختلالات عصبی گوارشی و اسهال توسط دم کرده ی این گیاه تا حد زیادی برطرف می شوند.

برطرف کردن سکسکه و کمک در هضم غذا

منتولی که از آن تولید می شود مجاری تنفسی را ضد عفونی می کند و از بیماری های ریوی و تنفسی جلوگیری می کند.

در بهبود سرماخوردگی مفید است.

 موارد منع مصرف دمنوش پونه

مصرف دمنوش پونه سبب زیاد شدن فرایند تعریق در بدن می شود.

در برخی از افراد استفاده زیاد از آن موجب سردرد می شود.پونه کوهی

طرز تهیه دمنوش پونه

شما می توانید با اضافه کردن یک قاشق غذا خوری پونه کوهی به قوری حاوی آب 80 درجه و دم کردن آن به مدت 10 دقیقه و سپس صاف کردن آن دمنوش پونه کوهی را همراه با عسل یا نبات نوش جان کنید.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/04/29/%d8%af%d9%85%d9%86%d9%88%d8%b4-%d9%be%d9%88%d9%86%d9%87-%da%a9%d9%88%d9%87%db%8c-%d9%88-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%a2%d9%86/

No comments:

Post a Comment