Sunday, April 30, 2017

بررسی گیاه زینتی سانسوریا

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/04/sansoria.jpg
گیاه زینتی سانسوریا با نام علمی Sansevieria trifasciata در خانه ها استفاده و نگهداری می شود. سانسوریا از خانواده ی بزرگ سوسنیان می باشد. زادگاه این گیاه زینتی در آفریقاست. گیاه زینتی سانسوریا دارای برگ های بلند و کشیده و البته خاردار است. حاشیه ی برگ های سبز رنگ این گیاه به رنگ زرد است و شکلی شبیه به نیزه دارد. بلندی این برگ ها تا یک متر هم می رسد این برگ های بلند مشخصه ای است که آن را از سایر گونه ها متمایز می کند. تکثیر نمونه در این گیاه زینتی سانسوریا از طریق برگ و یا ساقه های زیر زمینی صورت می پذیرد.گیاه زینتی سانسوریا

 

شرایط نگهداری و نیازهای گیاه زینتی سانسوریا

نور: برای بهره مندی این گیاه از رشد مناسب نور کامل باید به این گیاه برسد گرچه در سایه هم می تواند به حیات خود ادامه دهد. باید توجه داشت که نور مستقیم خورشید هم برای سانسوریا مناسب نیست.

دما: سانسوریا نسبت به دماهای پایین حساس است و ممکن است که یخ بزند. در زمستان توصیه می شود که در دمایی معادل 16 درجه سانتی گراد نگهداری شود و دما پایین تر از 10 درجه سانتی گراد نیاید. اما در تابستان دمای مطلوب برای این گیاه همان دمای اتاق یعنی 25 درجه سلسیوس است.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : همه چیز درباره ی کاشت گل رز و نگهداری از آن [/fruitful_dbox]

آبیاری: سانسوریا به یمن وجود ساقه ی گوشتی که همواره در آن آب وجود دارد به آبیاری زیادی نیاز ندارد. در زمستان هر سه هفته یک بار و در تابستان هفته ای یک بار آبیاری برای این گیاه کفایت می کند. توجه کنید که بین هر آبیاری سطح خاک خشک شود.

خاک: بهترین خاکی که برای این گیاه می تواند استفاده شود خاک لوم است که ترکیبی از شن ، رس و مواد آلی است. در استفاده از مواد آلی نباید زیاده روی کرد چرا که این مواد موجب پوسیدگی ساقه و نابودی آن می شود.

تکثیر: این گیاه تکثیری ساده دارد. یا از گیاه اصلی، ریشه به چند قسمت تقسیم می شود که هر قسمت خود یک گیاه جداگانه می شود و می توان آن را به طور جداگانه کاشت؛ یا اینکه از طریق قلمه زدن می توان عملیات تکثیر را انجام داد.
به این صورت که ساقه را به قطعات کوچک 8 سانتی متری تقسیم کرده و در ماسه می کاریم تا ریشه دهد. می توان آن ها را با پلاستیک پوشاند تا از سرما حفظ شود. باید در این مسئله دقت داشت که ساقه های بریده شده برعکس کاشته نشوند. پس ظهور اولین برگ ها می توان قلمه ها را به گلدانی مناسب انتقال داد.

تکثیر این گیاه ساده است یا از گیاه مادری از ریشه به چند قسمت تقسیم می شود که هر قسمت دارای ریشه و برگ جداگانه است و در گلدان جدید کاشت می گردد . یا از طریق قلمه : ساقه گیاه به قطعات کوچک حدود 8 سانتیمتر تقسیم کرده و در ماسه کشت می نمایند دقت شود قطعات وارونه کاشت نشود برای ریشه دهی سریعتر می تواند خزانه را با پلاستیک پوشاند تا رطوبت حفظ شود . پس از ظهور 2 تا 3 برگ قلمه ها را به گلدان اصلی انتقال دهید .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/04/30/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%b2%db%8c%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%b3%d9%88%d8%b1%db%8c%d8%a7/

No comments:

Post a Comment