Wednesday, April 26, 2017

آشنایی کامل با اجزای جلوبندی خودرو

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/04/ajzaye-jolobandi5-1.jpg
خیلی از افراد هستند که از خودرو به عنوان یک وسیله ی نقلیه فقط سواری می گیرند و نمی دانند که کی و چگونه باید به بخش های مختلف آن رسیدگی شود تا مشکل اساسی برای خودرو پیش نیاید . با توجه به پستی بلندی ها و چاله های کوچک بزرگ در خیابان ها وجود دارد و قطعا همه ی ما برای یک بار هم که شده با ماشین در آن افتاده ایم یکی از آسیب پذیر ترین قسمت خودرو ، بخش جلوبندی می باشد . حالا خود بخش جلوبندی به اجزای مختلفی تقسیم می شود و همیشه جلوبندی به طور کامل آسیب نمی بیند و امکان دارد تها یکی از اجزای آن دچار آسیب شده باشد ک با هزینه یکم قابل تعمیر باشد . امروزه دغدغه ی بسیاری از شرکت های خودرو سازی راحتی و آرامش سرنشینان اتومبیل در هنگام سفر های شهری و خارج شهری می باشد وخودروی خوب ، خودرویی است که کمترین سر و صدا را در داخل کابین داشته باشد بیشترین سرو صدا در داخل کابین خودرو بر اثر خرابی یکی از اجزای جلوبندی خودرو ایجاد می شود . در این مقاله به معرفی یک یک اجزای جلوبندی خودرو می پردازیم تا کسانی که در این زمینه سر رشته ای ندارن به طور جزئی با این بخش آشنا شوند .

اجزای جلوبندی خودروبه طور کلی بخش های تشکیل دهنده ی سیستم تعلیق خودرو عبارت است از :

  • فنرها

  • کمک فنرها

  • بوش یا سیبک

  • طبق‌ها

فنرها 
به طور کلی یکی از مهمترین بخش های اجزای جلوبندی خودرو ، فنر ها می باشد که وظیفه ی بسیار مهمی را بر دوش می کشند تصور کنید زمانی که شما دارید با سزعت حرکت می کنید و ناگهان در یک دست انداز می افتید اگر فنر ها نباشند چ می شود ؟ فنر ها کلیه ی ارتعاشات وارد شده به چرخ هار دریافت می کنند و باعث یمی شون تا کمترین فشار ممکن به اتاق خودرو و شاسی وارد شود .

فنر های در بخش اجزای جلوبندی خودرو به طور کلی به سه نوع تقسیم می شوند :
  • فنرهای لول : این فنر ها یکی میله می باشند که به شکل دایره ای شکل به دور یک استوانه قرار گرفته اند .

  • فنرهای تخت : این فنر ها بیشتر در چرخ های عقب اتومبیلبه کار می رود و به صورت چند تخته فلز می باشد که بر روی هم به صورت منظم قرار گرفته اند .

  • فنرهای پیچشی : این فنرها از یک میله با خاصیت پیچش و انعطاف تشکیل شده است.
    [gallery td_select_gallery_slide="slide" size="medium" link="file" ids="14259,14260,14261"]

کمک فنر

همان طور که می دانید وفتی به یک فنر ضربه وارد می شود این فنر بر اساس خاصیت ذاتی اش تا مدت ها نوسان دارد ؛ برای گرفتن این نوسانات یک وسیله ای نیاز است تا این نوسانات را کنترل کند که این مسئولیت مهم بر عهده ی کمک فنر می باشد و یکی از مهمترین اجزای جلوبندی خودرو می باشد .

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : نکاتی پیرامون واتر پمپ و عملکرد آن [/fruitful_dbox]

بوش و سیبک
سیستم تلیق خودرو یکی از مهمترین بخش های یک اتومبیل می باشد که باید اتصالاتی که در آن به کار می رود بسیار مقاوم و محکم باشند تا در برابر ضربات متعددی که امکان دارد در حین حرکت به خودروو وارد شود زود از کار نیوفتد . گاهی وقت ضربه وارد می شود شاید نیاز باشد که آن ضربه به صورت چرخشی دفع شود پس برای این منظور دربخش اجزای جلوبندی خودرو ، از سیبک که به شکل گوی و کاسه می باشد ، استفاده می نمایند این گویفلزی در داخل یک فولاد در هنگام وارد شدن ضربات شدید شروع به حرکات دورانی می کند .اجزای جلوبندی خودرو

از سیبک‌ها در اتصال طبق‌ها به چرخ یا اتصال بازوی فرمان به چرخ استفاده می‌شود .لازم به ذکر است ک حرک دورانی سیبک ها در تمام جهات می باشد .

بوش ها حرکت دورانی ای همانند سیبک دارند با این تفاوت که برخلاف سیبک تنها در یک جهت دوران می کنند .

طبق‌ها
طبق ها از اصلی ترین اجزای جلوبندی خودرو می باشند که با بازو هایی سیستم تعلیق خودرو را به شاسی خودرو متصل می نماید که خود این طبق ها از طریق بوش ها به شاسی و از طریق سیبک ها به چرخ ها متصل می گردد .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/04/26/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d8%ac%d8%b2%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d9%84%d9%88%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88/

No comments:

Post a Comment