Saturday, April 29, 2017

آشنایی با گزنه و خواص دمنوش گزنه

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/04/damnoosh-gazane.jpg
گزنه گیاهی است علفی ، چند ساله و بی رحم که ساقه های آن به صورت چهار گوش بوده و برگ های آن از کرک های گزنده ای تشکیل شده و ساقه های ان پرز دار و از تارهای مخروطی شکلی پوشیده شده است که خدا نکند اگر  پوست ما ان را لمس کند در ان صورت به پوست میچسبد و تولید خارش و سوزش شدید می کند که بسیار آزار دهنده است . گزنه می تواند بطور قائم تا ارتفاع یك متر بالا برود. برگ ها و سرشاخه های گلدار و ریشه های این گیاه قابل استفاده است . گزنه را به صورت دم کرده هم می توان مصرف کرد که به دمنوش گزنه معروف می باشد و مصرف آم به این شکل خواص زیادی دارد .

طبیعت: گزنه از نظر طب سنتی ایران طبیعتی گرم و خشک دارد .

 خواص دمنوش گزنه :

این دمنوش خاصیت معجزه آسایی در پایین آوردن قند خون ،غلظت خون و چربی خون است که اگر ما روزانه یک فنجان از این دمنوش را میل کنیم دیگر دچار این بیماری ها نخواهیم شد .خاصیت دیگر دمنوش گزنه جلوگیری از ریزش مو است که اگر روزانه از ان استفاده کنید صددرصد موهای سر شما پرپشت خواهد شد .
این دمنوش دستگاه گوارش را نیز پاکسازی میکند و اختلالات روده‌ای و گوارشی را بهبود میبخشد.
دمنوش گزنه باعث میشود که کلیه ها به خوبی کار کنند و عفونت های ادراری را از بین میبرد که به مرور موجب تمیزی ادرار شده و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می شود .
خواص دیگر آن ضد اسهال است به ویژه برای بهبود  اسهال های خطرناک به کار می‌رود.
دانشمندان بسیار روی این گیاه تحقیق کرده اند و نتایج به دست امده نشان میدهد که مصرف دم کرده ریشه‌ی گزنه برای درمان مشکلات پروستات مفید است.
این گیاه سرشار از ویتامین C و آهن می‌باشد که دمنوش آن برای رفع خستگی‌های جسمی و روحی مناسب و انرژی مضاعفی را به بدن می دهد و سیستم ایمنی را توقیت می کند.

دمنوش گزنهموارد منع مصرف دمنوش گزنه:
توجه داشته باشید که استفاده بی رویه از دمنوش گزنه ممکن است برای عملکرد روده و کلیه ها مضر باشد پس در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنید .گاهی اوقات امکان دارد دم کرده ریشه این گیاه منجر به سوءهاضمه خفیف، اسهال یا دیگر ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : معرفی پرخاصیت ترین دمنوش ها  [/fruitful_dbox]

استفاده از این گیاه قبل از خشک شدن یا دم کردن آن نیز می‌تواند باعث بروز واکنش‌های حساسیتی در بدن و پوست شما شود .
از آنجایی که گزنه  خاصیت دیورتیکی دارد، باید از مصرف آن به همراه داروهای مدر پرهیز کرد. و چون این گیاه خاصیت کاهنده فشار خون را دارد هرگز آن را همراه داروهای ضد فشار خون و کاهنده قند خون استفاده نشود .

دقت بفرمایید که مصرف این دمنوش کنار داروهای آرامبخش و ضد اضطراب باعث تشدید اثر ان میشود.

خانم های باردار و شیر ده بهتر است از این دمنوش استفاده نکنند .

طریقه مصرف دمنوش گزنه:

دو قاشق غذا خوری برگ خشک شده گزنه را در یک قوری ریخته و دو لیوان آب با دمای ۸۰ یا ۱۰۰درجه سانتی گراد را اضافه می کنیم باید به مدت بیست دقیقه بجوشد تا مورد استفاده قرار گیرد برای شیرین کردن ان از توت عسل یا نبات نیز میشود استفاده کرد .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/04/29/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%da%af%d8%b2%d9%86%d9%87-%d9%88-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%d8%af%d9%85%d9%86%d9%88%d8%b4-%da%af%d8%b2%d9%86%d9%87/

No comments:

Post a Comment