Sunday, April 30, 2017

معرفی درختچه ی موچسب و روش نگهداری آن

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/05/mpchasb2.jpg
درختچه ی موچسب یکی از زیبا ترین درختچه های جهان می باشد که گیاه بسیار مناسبی برای زیباسازی سردر ها ، آلاچیق ها و سایبان می باشد ولی آن را می توان در داخل گلدان کاشت و به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده کرد .

نام اصلی این درخت grape ivy از خانواده ویتاسه می باشد ولی در ایران با نام هایی نظیر موچسب ، پیچک و عشقه شناخته می شود.

خاستگاه اصلی این درختچه از جنگلهای جنوبی آفریقا و خانواده اصلی آن vitaceae  می باشد.

این درختچه نیازی به تابش مستقیم آفتاب ندارد و بهترین محیط برای رشد آن سایه است. دمای مناسب برای رشد این گیاه بین سیزده تا چهل درجه سانتی گراد است. در زمان آبیاری این گیاه باید توجه داشت که درمیان حدفاصل آبیاری باید خاک آن خشک شود.

درختچه ی موچسبدرختچه ی موچسب دارای برگ ها سبز رنگ بسیار براق و درخشان دارد و اگر آن را در سبد های آوز قرار دهید زیبایی خاصی را جلوه می دهد توجه داشته باشید که اگر می خواهید این گیاه را در داخل گلدان نگهداری کنید حتما از قیم استفاده نمایید تا به ساقه های گیاه آسیب وارد نشود .

طریقه ی نصب قیم:

  • قیم را در چند سانتی متری ساقه اصلی به ملایمت در خاک گلدان فرو ببرید.

  • در محل تماس بند با ساقه قطعه کوچکی لاستیک با پارچه ضخیم قرار دهید.


[fruitful_dbox] حتما بخوانید : جذابیت نگهداری و کاشت بنسای ها  [/fruitful_dbox]

نیازهای طبیعی درختچه ی موچسب :

 نور: نور مناسب برای رشد این گیاه سایه می باشد و آفتاب باید به صورت غیر مستقیم به آن بتابد . توجه داشته باشید که اگر در زیر افتاب مستقیم قرار بگیرد گیاه به سرعت خشک می شود .

دما : از لحاظ درجه دمای هوا ، دما سیزده درجه ی سانتی گراد است که در فصل زمستان حتما این دما را برای گیاه در منزل راهم کنید تا دچار یخ زدگی نشود و در صل گرما مان دمای اتاق برای سلامت درختچه ی موسب کفایت می کند .

آبیاری : دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،از ابیاری زیاده از اندازه دوری کنید،دو بار ابیاری در هفته در تابستان و هر دو هفته یکبار در زمستان کافی است.

تغذیه و خاک : خاک مناسب برای این درختچه خاک لیمونی و کمپوست می باشد و هر بیست روز نیازمند تغذیه توسط کودهای شیمیایی است.

تعویض گلدان : بهترین زمان برای عوض کردن گلدان فصل بهار است زیرا این گل در شرایط مناسب رشد خوبی را دارا است و باید هر ساله آن را در گلدان بزرگتری قرار دهیم تا رشد آن متوقف نشود و ب ریشه های گیاه صدمه وارد نشود .

تکثیر :بهترین روش برای رشد و تکثیر این گیاه روش قلمه زدن می باشد در درختچه ی موچسب سعی کنید قلمه را ا ساقه بگیرید و حتما این کار را در فصل بهار و یا اوایل تابستان انجام دهید .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/05/01/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%aa%da%86%d9%87-%db%8c-%d9%85%d9%88%da%86%d8%b3%d8%a8-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a2%d9%86/

No comments:

Post a Comment