Wednesday, April 19, 2017

6 دلیل برای این که خودروی تیبا نخریم!

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/04/NO-tiba-0.jpg
خودروی تیبا در حدود 8 سال پیش تحت عنوان خودروی ملی از گروه صنعتی سایپا با بازار ایران عرضه شد. عده ی کثیری از مردم پس از ارائه ی خودروی تیبا تصور کردند که دیگر تولید پراید ادامه نخواهد داشت. اما با اضافه شدن این خودرو به خانواده ی محصولات میان رده ی زیر 30 میلیون تومان انتخاب مردم از بین این ماشین ها بیشتر شد. خودروی تیبا که در بازار خودرو با پراید رقابت دارد برای پیشی گرفتن از این خودرو کار پیچیده ای ندارد. چرا که با اضافه کردن جا عینکی و جای دستمال کاغذی می تواند لیست تجهیزات خود را کامل کرده و انتخاب بهتری برای خرید باشد.

در ادامه به مسائلی می پردازیم که چرا نباید خودروی تیبا را بخریم!

1- طراحی ظاهریخودروی تیبا

در طراحی ظاهری خودروی تیبا اثری از ظرافت و زیبایی مشاهده نمی شود. البته با توقع به این که تیبا فقط پراید را به عنوان رقیب در برابرش دارد انتظاری بیش از این هم نمی رود. به جز چراغ های جلو در نمای روبرو طراحی خوب دیگری مشاهده نمی شود. جلو پنجره ساده و بسیار زشت و سپر های خیلی ساده ای که این خودرو دارد اصلا ظاهر زیبایی در روبرو ارائه نمی دهد. خودرو در کل به صورت منحنی شکلی می باشد که سایپا در طراحی فیس لیفت آن یعنی ساینا سعی کرده آن را کاهش دهد. اگر این منحنی ها و خطوط جانبی روی بدنه کمی با ظرافت طراحی شده بودند به این صورت تو ذوق نمی زد. از آینه های جانبی اگر حرفی نزنیم بهتر است. در قسمت عقب هم طراحی سپر اصلا ظاهر مناسبی ندارد. گفته می شود که ایده ی چراغ های عقب این خودرو از مزدا الهام گرفته شده است که این هم در نوع خود جوکی با مزه است.

 

2- طراحی داخلی و جنس کابینخودروی تیبا

تمام توجه طراحان این خودرو فقط به این سمت بوده که خودروی تیبا ، خودرویی بهتر از پراید باشد. البته به این هدف هم رسیده اند اما کابین این خودرو فقط از پراید بهتر است و خلاقیتی در آن دیده نمی شود. اوج خلاقیت طراحان این خودرو در طراحی های داخلی حتی در جنس قطعات کابین هم ظاهر نمی شود و با لمس یکی از قسمت های جلو داشبورد ظروف پلاستیکی 2 هزارتومانی آشپزخانه برای شما تداعی می شود که به مراتب جنس بهتری از تیبا دارد. صندلی های این خودرو نیز بسیار نوستالژیک هستند و یاد و خاطره ی دوران دبستان و نیمکت های چوبی مدرسه در شما زنده می کند. از لحاظ میدان دید هم باز خودروی تیبا مشکل دارد و ستون های مجاور شیشه جلو دید راننده را کور می کند که نکته ای در کاهش امنیت خودرو می باشد.

 

3- پیشرانهخودروی تیبا

خودروی تیبا با پیشرانه 1.5 لیتری در 4 سیلندر خطی قدرتی به بزرگی 87 اسب بخار را تولید می کند. برای حمل خودروی تیبا این پیشرانه مقدار مناسبی است اما توقع داشتن از این قدرت ، امری بیهوده است. البته ناگفته نماند که این حجم موتور از پراید بیشتر است.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : مقایسه کیا سراتو آپشن دار و رنو فلوئنس [/fruitful_dbox]

نقطه صعف اصلی موتور زمانی مشخص می شود که شما خودرو را روشن می کنید. در همان لحظه یا در دور موتور های بالاتر صدا به حدی بالا می رود که اگر به جای این صدا روی قدرت موتور کار شده بود الان با یک تیبای پرنده طرف بودیم. صدای گوش خراش موتور حاصل عایق بندی نادرست و کیفیت پایین موتور می باشد که بسیار اذیت کننده است.

 

4- گیربکسخودروی تیبا

 

گیربکس خودروی تیبا بسیار خشک است که باعث می شود هنگام جا زدن دنده با مشکل مواجه شوید. این عمل به سختی انجام می شود و هنگام مراجعه به نمایندگی ها جهت رفع این اشکال با برخورد همیشگی آن ها مواجه خواهید شد که می گویند عادی است و به مرور زمان دنده ها نرم می شوند. زمان می گذرد و شما شاهد خواهید بود که واقعا به مرور زمان این اتفاق افتاده و شما با دنده های نرم تری روبرو هستید اما در واقع این شما هستید که بازو های خود را پرورش داده اید و به این دنده ها عادت کرده اید.

5- کیفیت مونتاژخودروی تیبا

در خصوص کیفیت مونتاژ باید گفت که در اکثر خودرو های داخلی ، این کیفیت از میزان پایینی سهم دار است. صدای ناشی از ریگلاژ نا مناسب درب ها ، فاصله درب ها ، باز و بسته شدن نامناسب درب ها ، در بخش هایی از کابین داخلی خودرو مانند روکش ها که درست در جای خود نیستند و گاها حتی عیوب قطعات داخلی نیز حاکی از کیفیت کم مونتاژ خودرو است.

 

6- هندلینگخودروی تیبا

وزن کم خودروی تیبا یاد آور رانندگی با پراید است. این وزن کم و اندازه ی نامناسب چرخ ها به علت عدم چسبندگی بر روی آسفالت در سر پیج ها بسیار دلهره آور و ترسناک است مخصوصا اگر سرعت هم کمی بالاتر باشد. کورس کم فرمان هم بسیار اعصاب خرد کن است و این نقص در دور زدن های کامل بسیار آزار دهنده می باشد.

 

نتیجه گیریخودروی تیبا

در این مقاله سعی شد اشاره ی کوچکی به ایرادات تیبا انجام شود اما باید به این موضوع اعتراف کرد که در برابر پراید ، خودروی تیبا گزینه ی مناسبی برای خرید یک خودروی ارزان قیمت است اما جان مردم واقعا ارزش خیلی بالاتری دارد که باید مورد توجه خودروسازان قرار بگیرد تا به ایمنی و کیفیت محصولات خود بیفزایند. شاید با استفاده از کیسه های هوا قدمی در راه ایمن کردن خودرو برداشته شود اما واقعا این عمل به هیچ عنوان کافی نمی باشد. تازه باید این مطلب هم در نظر گرفت که اصلا بدنه ی تیبا آن قدر مستحکم نیست که ایربگ های آن بتواند از صدمه رسیدن به سرنشینان جلوگیری کند. گفتنی است که کیفیت ایربگ ها هم تعریفی ندارد. حمایت از تولیدات داخلی زمانی معنی می یابد که خودرو سازان هم حامی حقوق مشتریان خود باشند و به جای پول به جان و سلامتی آن ها اهمیت بدهند.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/04/19/6-%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d9%86-%da%a9%d9%87-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88%db%8c-%d8%aa%db%8c%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85/

No comments:

Post a Comment