Friday, April 21, 2017

تیونینگ و هزینه های تیونینگ

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/04/hazineye-tuning.jpg
تیونینگ (تون آپ – tuning – اسپورت کردن) خودور مجموعه ای از اعمال تغییرات در پیشرانه ، شتاب ، سرعت و یا مشخصات ظاهری اتومبیل است که منجر به بهبود عملکرد و یا زیبا سازی خودرو می گردد. این اسپورت کردن گاه با خلاقیت های کوچک نتایج بسیار مناسب و خارق العاده ای دارد اما اغلب بسیاری از کارهای تیونیک هزینه بر است. در ادامه به بررسی هزینه های تیونینگ در قسمت های درونی خودرو ، بیرونی و موتوری می پردازیم.

تیونیگ به صورت علم پیچیده ای در دنیا مطرح می شود اما در ایران آن چنان که باید به آن اهتمام داده نمی شود و می توان گفت که فقط دو شرکت ایران خودرو با اسپورت کردن فقط پژو 206 و گروه بهمن با ارائه ی پاجرو و مزدا 323 و اضافه کردن آیتم هایی به داخل خودرو و هم چنین تقویت موتور این دو خودروی خاص را روانه ی بازار می کند.

هزینه های تیونینگ - تزئینات درون خودرو

عمده ی هزینه های این بخش در ایران مربوط به سیستم صوتی می شود. این هزینه ها صرف قطعاتی چون آمپلی فایر ، ساب ووفر ، باند ، ساب باکس ، خازن و ... می شود که بسته به توان و بازدهی و مارک آن ها چیزی در حدود 400 هزار تا 5 میلیون تومان آب می خورد.

روکش چیزی در حدود 50 تا 500 هزار تومان خرج دارد که خرج کردن بالای 250 یا 300 هزار تومان برای روکش کاری اشتباه است. گفتنی است بهترین روکش ها ، روکش چرم است.

صندلی اسپورت از مارک های مطرح تا 600 هزار تومان قیمت دارند.

فرمان های اسپرت از 45 تا 600 هزار تومان و دسته دنده های اسپورت از 8 تا 50 هزار تومان قیمت دارند.

برای صفحه کیلومتر هم می توان از نوع LED دار و اسپورت استفاده کرد که هزینه های آن می تواند تا 300 هزار تومان هم پیش برود.

هزینه های تیونینگ - تزئینات بیرون خودرو

تزئینات بیرونی خودرو بیشتر مربوط به چراغ ها و بدنه ی خودرو می شود اما قسمتی اعظمی از این هزینه ها در بخش رینگ و لاستیک صرف می شود. کمترین هزینه برای این بخش چیزی در حدود 800 هزار تومان است که برای رسیدن به کیفیت بهتر و ظاهری زیبا تر باید 4 تا 5 میلیون خرج کنید گفتنی است که این رقم ماکسیمم حالت ممکن نبوده و محصولات گران تری هم وجود دارند. توجه کنید که استفاده از رینگ و لاستیک پهن خودرو را از گارانتی خارج می کند.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : همه چیز درباره ی بوست کنترلر [/fruitful_dbox]

هزینه های جانبی دیگر مثل سان روف های برقی که در حدود 300 تا 600 هزار تومان خرج دارند یا رکاب که از 30 هزار تا 700 هزار تومان متغیر است. تعویض سپر نیز 30 هزار تا 2 میلیون تومان آب می خورد.

در خصوص چراغ ها می توان گفت که در دو بخش کاسه چراغ که از 30 تا 400 هزار و چراغ های هد لایت ، یخی ، زنون است که هر کدام از 50 تا 200 هزار تومان قیمت دارند.

دودی کردن شیشه ها که بسته به کیفیت از 70 تا 150 هزار تومان هزینه دارد.

آینه بغل اسپورت از 20 هزار تومان تا آینه های برقی تا 180 هزار تومان قیمت دارند.

سر اگزوز یا تعویض و دست کاری در منبع اگزوز از 10 تا 300 هزار تومان بسته به عملی که انجام می دهید خرج در بر دارد.

هزینه های تیونینگ - تقویت موتور خودرو

بستن فیلتر هوای اسپورت بین 50 تا 300 هزار تومان هزینه دارد البته در این مورد آن ها که ارزان قیمت تر هستند صدای موتور را زیبا تر می کنند. هم چنین شما می توانید از مارک KN آلمان که کیفیت بالایی دارد استفاده کنید.

سایکلون را می توان از 30 تا 40 هزار تومان تهیه کرد. برای بازده و مکش بیشتر می توان از یک جفت سایکلون بهره برد.

خرید و بستن هدرز تا 250 هزار تومان خرج دارد. عوض کردن برنامه ی ای سی یو 30 تا 150 هزار تومان خرج دارد. سیستم کامل اگزوز ایتالیایی را می توانید استفاده کنید که شامل هدرز ، لوله ها ، مانیفولد و منبع می باشد و تا 1 میلیون و 400 هزینه دارد. گفتنی است که این تغییرات خودرو را از گارانتی خارج می کند.

فنر لول های سایز 32 مطلوب ترین ارتفاع را می دهند اما برخی تمایل به ارتفاع کم تری دارند که از سایز های 30 و 28 استفاده می کنند که در این حالت گلگیر به لاستیک چسبیده است. این فنر ها با نصب تا 200 هزار تومان هزینه دارد.

برای تقویت موتور کارهای دیگری نیز انجام می شود نظیر کف تراشی سیلندر ، تعویض جعبه دنده ، سیلندر ، میل لنگ و... اما در یک دید کلی باید گفت که بهترین و کم خرج ترین کار تعویض کل موتور است. مثلا در خصوص خودرویی مثل پراید می توان موتور های مزدا نوع BP با حجم 1800 را که با شاسی پراید هم خوانی دارد را با هزینه ای حدود 3 میلیون تومان جایگزین کرد.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/04/22/%d8%aa%db%8c%d9%88%d9%86%db%8c%d9%86%da%af-%d9%88-%d9%87%d8%b2%db%8c%d9%86%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%db%8c%d9%88%d9%86%db%8c%d9%86%da%af/

No comments:

Post a Comment