Sunday, April 30, 2017

معرفی گل استکانی و نحوه ی نگهداری از آن

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/04/giahe-estekani.jpg
زادگاه گل استکانی به منطق مدیترانه ای باز می گردد. این گیاه گونه های بسیار زیادی را شامل می شود و از این حیث می توان گفت که خانواده ی وسیعی دارد. گل استکانی یک گیاه دائمی و مقاوم به سرماست و دارای برگ های باریک و کشیده و متقارنی است. گل ها در شکل های متنوع دیده می شود و به صورت های تکی و یا خوشه وجود دارند. گل استکانی گونه های مختلف خزنده ، برافراشته و توده ای را در خانواده خود دارد.

گلدهی

گلدهی این گیاه در فصل بهار آغاز می شود و تا پایان تابستان ادامه دارد. انواع زیادی از این گل روز بلند هستند و در روز به بیش از 14 ساعت نور احتیاج دارند.

pyramidalis گونه ای از گل استکانی که به صورت طوقه ای رشد می کند و در سرما گلدهی می کند. در دماهای پایین تر از 8 درجه در 6 تا 8 هفته و در 14 یا 15 ساعت بلندی روز گلدهی این گونه شکل می گیرد.گل استکانی

medium گونه ای است که بعد از بهارش در شرایط روز کوتاه و سپس روز بلند گل می دهد. در این گونه تنها نهال های مسن می تواننند در برابر شرایط روز کوتاه و سرما واکنش نشان دهند.گل استکانی

Portenschlagiana ، این گونه با نام تجاری C. muralis در بازار به فروش می رسد. توده ای برگساره است که تا ارفاع 10 تا 18 سانتی متری پیش روی می کند. برگ ها به خاطر دمبرگ های بلندشان به شکل های کلیه و قلب مشاهده می شوند. اغلب این گونه به عنوان گیاه پوششی استفاده می شود.گل استکانی

نیازهای گل استکانی

این گیاه برای رشد کافی و مناسب نیازمند محل های آفتابی و گرم است و از معدود گل هایی است که در خاک های آهکی به خوبی جا خوش می کند. در رطوبت های بسیار بالا خیلی سریع از بین می رود به همین جهت به زهکشی مناسب بسیار حساس است.

افزایش

گل استکانی بسته به گونه ای که دارد از طرق مختلف تکثیر می شود.کشت بذر ، تقسیم بوته و ریشه دار کردن قلمه از راه های افزایش گل استکانی است. گونه های C. carpatica و C. elatines به وسیله بذر و C. isophylla از طریق بذر و قلمه تکثیر می شوند. بذر را باید در فصل بهار در گلخانه کاشت و نشا آن را در محل مورد نظر پرورش داد. گونه ی دائمی گل استکانی از طریق تقسیم بوته و در پاییز یا بهار تکثیر می شود.

برای قلمه گرفتن باید دقت کرد که قلمه باید از گیاهی گرفته شود که در شرایط روز کوتاه برای تداوم ریشه نگهداری شده باشد ، از آن جایی که گل استکانی یک گیاه روز بلند است اگر بوته ای که از آن قلمه می گیریم به گل رفته باشد قلمه ها ریشه نخواهند داد.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : معرفی برخی از گیاهان زینتی خانگی و باغچه ای [/fruitful_dbox]

معمول ترین روش تکثیر گل استکانی کشت بذر در هوای آزاد در اواخر بهار یا تابستان است. پس از کاشت بذر روی خاک را با مقداری ماسه نرم و خاکبرگ می پوشانند. پس از 2 ماه جابجایی در گیاه انجام می گیرد و در اواخر پاییز یا اسفند ماه به باغچه انتقال می یابد.

معمولا این گیاه در سال سوم بعد از کاشت گل می دهند اما اگر بخواهید که در بهار یا تابستان سال دوم گل بدهد بهتر است در پاییز در زمین اصلی کشت شود.

مراقبت سالانه از این گیاه هیچ فرقی با دیگر گیاهان دائمی ندارد. به این شکل که در فصل پاییز قسمت های هوایی گیاه قطع شده و روی زمین هم با کود دامی پوشانده می شود تا ریشه و قسمت های بالایی گیاه از سرما حفظ شوند. در بهار هم با وجین کردن اطراف گیاه، آن را از شر علف های هرز نجات می دهند.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/04/30/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%da%af%d9%84-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%da%a9%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%88-%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%db%8c-%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%a2%d9%86/

No comments:

Post a Comment