Tuesday, April 25, 2017

پیشینه ی کنسول ایکس باکس - بخش دوم

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/04/pishine-xbox.jpg
در ادامه ی بخش اول پیشینه ی کنسول ایکس باکس که با ریلیز بازی Halo همراه بود می پردازیم به دیگر نوآوری های این کنسول که باعث شد در خیلی جا ها اولین باشد.

اگر نگاهی به پیشینه ی کنسول ایکس باکس بیاندازیم متوجه خواهیم شد که این کنسول اولین کنسولی است که دارای هارد داخلی می باشد و هم چنین می تواند دیسک های صوتی و موسیقی را در خود ذخیره کند.

همچنین مایکروسافت در سال 2002 توانست برای اولین بار بازی های چند نفره و آنلاین را به صنعت بازی معرفی کند. این امر با اضافه شدن کیت هایی به دستگاه و هم چنین ارائه ی بخش ایکس باکس لایو میسر شد. ایکس باکس لایو در همان هفته ی اول با استقبال 150 هزار نفری روبرو شد و هم اکنور دارای 50 میلیون نفر عضو می باشد.

Halo 2 برترین وسیله ی سرگرمی تاریخ

مایکروسافت در تلاش بود که عقب ماندگی دو ساله ی خود در تاریخ عرضه ، نسبت به پلی استیشن 2 را جبران کند به همین علت بلافاصله در سال 2003 پروژه ای را با نام رمزی Xenon استارت زد. البته ساپورت خود را از روی ایکس باکس قطع نکرد. سرانجام در سال 2004 ایکس باکس لایو آرکید را به همراه سوپرایز خود یعنی Halo 2 روانه ی بازار کرد. تنها 24 ساعت لازم بود تا Halo 2 به سقف فروش 2.5 میلیون نسخه برسد و علی رغم فروش بهتر پلی استیشن نسبت به ایکس باکس به موفق ترین محصول سرگرمی زمان خود بدل شود. ( محصولات سرگرمی : کتاب ، فیلم ، موسیقی و حتی برنامه های تلویزیونی را شامل می شود). هم چنین طی اعلامیه ای از سوی مایکروسافت به فروش 8.49 میلیونی Halo 2 اشاره شد و آن را پرفروش ترین بازی تا سال 2013 در ایکس باکس نامید. این کنسول نهایتا به ژاپن نیز راه یافت.پیشینه ی کنسول ایکس باکسپیتر مور ، ستاره ی ایکس باکس

در سال 2004 زمزمه های بسیاری در خصوص Xenon به گوش می رسید و اسم هایی را نظیر ایکس باکس 2، ایکس باکس نکست یا نکست ایکس باکس به محصول پروژه ی زنون لقب می دادند. در این پروژه تمام تمرکز مایکروسافت علاوه بر ارتقای محصول خود بر این بود که مانند تجربه ی قبلی که دو سال عقب افتاده بود، این سری با توان کامل مقابل پلی استیشن و نینتندو قد علم کند و پیشینه ی کنسول ایکس باکس دوباره به همان شکل اتفاق نیفتد. به همین علت نه تنها در ساخت بلکه در آیتم های دیگر تجارت نیز مسیر های استراتژیکی را مد نظر قرار دادند.

از جمله ی این کار ها منصوب کردن پیتر مور با ماهر و متبهر در مهم ترین قسمت های ایکس باکس بود. پیتر مور از مدیران سگا در آمریکا بود که تاثیر به سزایی در شکل گیری ایکس باکس در مایکروسافت داشت. زمانی که بازی سازان اعتمادی به ایکس باکس نداشتند پیتر مور بود که با روابط خود توانست اعتماد آن ها را جلب کند و راه را برای ایکس باکس هموار سازد. علاوه بر بازی سازان قراردادی با ATI در زمینه ی چیپ های قوی گرافیکی بست که در حوزه ی سخت افزار هم پیشرفت چشم گیری به شمار می رفت.

اگر به پیشینه ی کنسول ایکس باکس توجه کنیم متوجه این موضوع خواهیم شد که همواره مایکروسافت سعی در ارائه ی محصولات جدید که وجود نداشته اند بوده است. در سری جدید ایکس باکس نیز فارغ تمام نام ها و شایعات مایکروسافت اسم ایکس باکس 360 را برای نسخه ی جدید کنسولش در نظر گرفت. 360 به منظور یک دایره کامل می باشد و XBOX 360 بدین منظور این نام را اتخاذ کرد علاوه بر اجرای بازی خواص مالتی مدیا و چند رسانه ای را به خوبی ارائه می داد. پخش فیلم ، موسیقی ، اینترنت ، تلویزیون های انترنتی و .. از امکانات این کنسول به شمار می رفت.

این کنسول به شکلی رسمی در سال 2005 منتشر گشت.موفقیت فروش این کنسول در آمریکا و سپس در اروپا و ژاپن باعث شد که در سال 2006 مایکروسافت این کنسول را در کشور های نظیر هند ، روسیه و آفریقای جنوبی نیز عرضه کند.

پیشینه ی کنسول ایکس باکساین کنسول با مشکلاتی نیز روبرو بود و آن هم عرضه ی باندل اولیه بود که به نظر می رسید با قیمت بسیار مناسبی به فروش می رسد اما به محض باز کردن بسته متوجه شدیم که محتوای آن خیلی کم تر از پولی که پرداخت شده است می ارزد. چرا که نه از هارد خبری بود و نه از کارت شبکه که منجر می شد قادر به انجام بازی های آنلاین نباشیم. کنترلر ها بر خلاف انتظار سیمی بودند و دیسک های HD توسط XBOX 360 پخش نمی شد.
اگر تمام این امکانات را می خواستید باید حدود 150 دلاری بیشتر هزینه می کردید. در واقع کنسول شما بدون این موارد که بهایی معادل 150 دلار داشتند واقعا ارزشی نداشت. نه هاردی وجود داشت و نه کارت شبکه بی سیمی برای بازی های آنلاین. این باندل تکه تکه نقطه ی تاریکی در پیشینه ی کنسول ایکس باکس بود که مایکروسافت با عرضه ی باندل های الیت و آرکید سعی در جبران آن داشت.

حلقه ی قرمز مرگ

بدترین مشکلی که پیشینه ی کنسول ایکس باکس را خدشه دار می کرد سوختن تعداد زیادی از دستگاه های XBOX 360 بود. در اتفاقی عجیب بسیاری از گیمر ها در کنسول خود چراغ های قرمزی می دیدند که چشمک می زدند در اغلب موارد با دیدن این چراغ کار کنسول تمام بود. پس از این اتفاق ایکس باکس 360 به مدت 3 سال گارانتی خود را تمدید کرد و دستگاه های سوخته را تعویض نمود. در این بین سیستم های خنک کننده و طراحی کنسول را ارتقا بخشید تا از ایجاد حرارت اضافی جلوگیری نماید.

ارائه ی Gera Of War

مایکروسافت با ارائه ایکس باکس ، کنسولی بسیار راحت برای ساخت بازی را معرفی کرد. در سال 2006 اثری به نام Gear of War برای این کنسول به بازار روانه شد که آمیزه ی گرافیک بی نظیر و انیمیشن فوق العاده ی آن هر گیمری را متحیر می کرد. Halo 3 توانست محبوب ترین بازی از سری Halo ها باشد هم چنین Call of Duty: Modern Warfare 3 پرفروش ترین بازی در پیشینه ی کنسول ایکس باکس لقب گرفت.

بخش آنلاین پولی یا XBOX Live Gold در کنار بخش آنلاین رایگان راه اندازی شد که تجربه ی بازی چند نفره و استریم ویدیو ها را در اختیار بازیکنان قرار می داد و نوعی بدون این حساب پولی استفاده از این سرویس ها و هم چنین شبکه هایی نظیر نتفلیکس امکان پذیر نبود.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : راه اندازی PS4 یک ترابایتی توسط سونی [/fruitful_dbox]

یکی از بزرگترین اختراعاتی که در پیشینه ی کنسول ایکس باکس مطرح شد و امری بسیار جدید بود دوربین های حرکتی کینکت بود. البته این عمل در پی موفقیت های Wii نینتندو به فکر مهندسان مایکروسافت رسید و توانستند با خلاقیت های بیشتر دوربین های کینکت را تولید کنند. این محصول به سرعت طرفداران خود را پیدا کرد و ظرف کم تر از 2 ماه به فروش 8 میلیون واحد از آن رسید. پروژه ی کینکت بیشتر برای رقابت با کنسول نینتندو دست به کار شده بود البته با آن کار های بیهوده و غیر ضروری هم می شد انجام داد. همین امر سبب شد این محصول را یکی از بی استفاده ترین ابزار در بازی ها بنامند. تمرکز مایکروسافت بر روی این محصول و اهمیت ندادن به بازی های حرفه ای گیمر های زیادی را از این کنسول دور کرد.

پیشینه ی کنسول ایکس باکساما به هر حال XBOX 360 رسالت خود را انجام داده بود و با فروش 86 میلیون واحدی تا سال 2014 توانسته بود نام ایکس باکس را بر سر زبان ها بیاندازد. زمزمه ی تولید نسل بعدی ایکس باکس با نام ایکس باکس 720 با مشاهده ی بنر تبلیغاتی در فیلم Real Steel با حصور هو جکمن به شایعات دامن زد تا نهایتا در سال 2013 مایکروسافت خبر از کنسول بعدی اش با نام Xbox One داد که بر خلاف انتظارات معرفی و شروع خوبی نداشت.

دلزدگی ای که در معرفی کنسول ایکس باکس وان برای حتی پروپاقرص ترین طرفداران ایکس باکس 360 هم به وجود آمد به دلیل دلایلی بود که واقعا آزاد دهنده بودند؛ اجبار در اتصال به اینترنت ، عدم پشتیبانی دیسک های دست دوم ، اجبار برای خرید دوربین های کینکت بر روی کنسول از طرفی و از طرف دیگر و از همه مهم تر قیمت بالای 500 دلار که برای آن در نظر گرفته بودند همه باعث این شدند که ایکس باکس وان شروع بدی را کلید بزند. از سوی دیگر سونی با استفاده از این اشتباهات مایکروسافت و محبوبیتی که از زمان پلی استیشن 2 داشت توانست پلی استیشن 4 را با قدرت ارائه دهد. این امر مایکروسافت را به تغییر سیاست های نادرست وا داشتو قیمت پایین آمد و دوربین های کینکت برای همیشه فراموش شدند.

پیشینه ی کنسول ایکس باکسبا آمدن مدیر جدید ایکس باکس ، فیل اسپنسر به جای دن متریک ، آزادی عمل بیشتری در بازی ها به استودیو ها داده شد و هم جنین استودیو های خارجی زیادی نظیر پلاتینیوم گیمز ، کپکام و ... انحصارا برای این کنسول ، بازی تولید کردند. در E3 سال ۲۰۱۶ مایکروسافت رسما اعلام کرد که بسیاری از بازی هایش با استفاده از قابلیت Xbox Play Anywhere روی تمامی سیستم های ویندوز 10 و ایکس‌ باکس وان اجرا می شوند.

گفتنی است مایکروسافت در کنسول های نسل هشتمی نسبت به رقیب اصلی خود یعنی سونی عملکرد ضعیف تری را ارائه داد. چه در خصوص خود دستگاه و چه سیاست های ارائه ی آن. در E3 همان سال پروژه Project Scorpio از مایکروسافت معرفی شد. آن ها اعلام کردند که قوی ترین کنسول تاریخ را ارائه خواهند داد. به نظر شما آیا موفق خواهند شد؟
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/04/26/%d9%be%db%8c%d8%b4%db%8c%d9%86%d9%87-%db%8c-%da%a9%d9%86%d8%b3%d9%88%d9%84-%d8%a7%db%8c%da%a9%d8%b3-%d8%a8%d8%a7%da%a9%d8%b3-%d8%a8%d8%ae%d8%b4-%d8%af%d9%88%d9%85/

No comments:

Post a Comment