Saturday, April 29, 2017

آشنایی با سرسیلندر خودرو و کاربرد آن 

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/04/sarsilandr.jpg
سرسیلندر خودرو کلمه ای آشنا برای کسانی است که با خودرو در ارتباط اند و کلمه ای نا آشنا برای کسانی که هنوز نمیدانند این بخش از چه چیز هایی تشکیل شده  و چه عیب های ممکن است به وجود اید . برای ساختن سرسیلندرهای امروزی از آلیاژهای چدن و آلیاژهای آلومینیوم استفاده می شود . بعضی از شرکت‌ها بنا نیاز های خود ، با فرمول‌های پیچیده‌تر به طراحی و قالب‌ریزی این بخش مهم می‌پردازند. هرقسمت از هر جنسی که ساخته شود ، یک فشار تعریف شده ای را می تواند تحمل کند و اگر فشار وارده خارج از حد استاندارد باشد صدمات زیاد و هزینه ‌بری به آن وارد می‌کند. اگر فشار غیر مجاز به آن وارد شود دمای آن بالا می رود و دچار مشکل تاب برداشتن می شود .عامل های دیگر تاب برداشتن این است که در هنگام باز و بسته‌کردن سر‌سیلندر، ترتیب بستن پیچ‌ها را رعایت نکنید و آنها را بیش از حد سفت کنید ، در ‌هنگام گرم‌بودن پیشرانه، پیچ های واشر سرسیلندر را باز کنید و اگر به طور طولانی  خودرو را تحت فشار قرار دهید . مواظب باشید که هرگز دما پیشرانه را ناگهانی تغیر ندهید که باعث تاب برداشتن و ترک خوردن ان میشود .

عوامل ترک برداشتن سرسیلندر خودرو :

اگر فشار بیش از حد به پیشرانه وارد شود و دمای ان به طور غیر مجاز تغییر کند یا یخ زدن آب در درون پوسته سر سیلندر و ضربات شدیدی که در هنگام تصادف به آن وارد می شود سرسیلندر ترک بر میدارد .  نوار باریک مابین بلوکه و سر‌سیلندر، همان واشر سر‌سیلندر است که با توانایی تحمل دمای 1500 درجه سانتی‌گراد از چند لایه پرس ‌شده پنبه‌ نسوز، کروم و آلومینیوم ساخته می‌شود تا دو بخش بلوکه و سر‌سیلندر کاملا به هم چسبیده و آب‌بندی شوند برای کاهش دما از آب رادیاتور استفاده می‌کنندکه  این ماده خنک‌کننده توسط مجراهایی درقسمت های پیشرانه وارد میشود و آن را خنک میکند .  ما باید برای آنکه آب عبوری از مجراها ‌هنگام عبور از بین سر‌سیلندر و بلوکه تغییر مسیر نداده و به بخش‌های درون سیلندرها و محفظه روغن وارد نشودقطعات سوار شده روی پیشرانه را آب بندی کنیم .

سرسیلندر خودرویک یاز خرابی های معمول واشر سرسیلندر سوختن است  برای جلوگیری از این مشکل بعضی اوقات حتی با خرید واشر های گران قیمت نیز نمیشود پیشگیری کرد چون ضعف متریال دارند . اما دیگر مشکل هایی که باعث سوختن می شوند قابل جلوگیری هستند . به طور مثال:

اگر شما در مدت زمان زیادی که در حال رانندگی هستید با فشار بالا رانندگی نکنید و به موقع آب رادیاتور را چک کنید احتمال آسیب دیدن این قطعه و دیگر بخش ها کاهش می یابد .اگر با کمی دقت از خودروی خود استفاده کنید و خود هر روز ان را چک کنید و سرویس های دوره ای را انجام دهید خودروی شما دچار عیوبی چون :  خرابی ترموستات، خرابی رادیاتور و مسدود‌شدن مسیرهای عبور آب.

سرسیلندر خودرو ها را در اشکال مختلفی مثل I-head  ، F-head  ، T-head  ،  L-head   می سازند زیرا چیدمان سوپاپ‌ها در خودروهای مختلف، معمولا متفاوت است که رایج‌ترین آن از نوع خطی l-head است. سوپاپ‌هایی که در این محیط گرد هم آمده‌اند با کمک میل سوپاپ روی آنها برای حرکت به یک سری قطعات وابسته هستند  اسبک‌ها برای باز کردن سوپاپ‌ها، فنر سوپاپ برای بستن سوپاپ‌ها، بادامک‌های روی میل سوپاپ برای تبدیل حرکت دورانی محور میل سوپاپ به حرکت خطی و چندین قطعه مهم دیگر که پیش از این به معرفی آنها پرداخته‌ایم.

از دیگر معایبی که در مورد مجموعه سرسیلندر موجود است ومیشود در مورد ان ان صحبت کرد کربن‌گرفتگی اتاق احتراق است. این نقص نیز در مرحله اول به دلیل فشار بیش از اندازه به پیشرانه است . دلایل کربن گرفتگی عبارت اند از : تنظیم نبودن زمان‌بندی احتراق، کیفیت پایین سوخت مصرفی، اختلال در سیستم خنک‌کاری و صحیح نبودن درصد اختلاط مواد تشکیل‌دهنده سوخت نهایی کربن

شمع ها یکی از بخش های مهم و جانبی سر سیلندر هستند که وظیفه ایجاد جرقه برای شروع احتراق را بر عهده دارند .

سرسیلندر خودروشمع‌ها نیز نیاز به مراقبت دارند و بعد از گذر از عمر مفیدشان باید تعویض شوند. از عیوب پیش‌آمده برای شمع‌ها می‌توان‌ به این موارد اشاره کرد: عدم مقاومت در برابر واکنش شیمیایی بنزین و در نتیجه خوردگی الکترودها، ذوب‌شدن الکترودها بر اثر ایجاد گرمای بیش از حد، ورود روغن به درون سرسیلندر خودرو و نتیجا نشستن رسوبات‌ روی شمع، شکستن عایق چینی روی شمع به دلیل تغییر ناگهانی دما و یا ایجاد شوک شدید الکتریکی و... . منیفولد، ترموستات، انژکتورها، برخی ‌سنسورها و... دیگر قطعاتی هستند که با سرسیلندر ارتباط مستقیم و غیرمستقیم دارند که در ادامه سری مطالب عیب‌یابی خودرو به زبان ساده، به طور کامل در مورد آنها صحبت می کنیم.

هر مقدار سطح بلوکه و سر سیلندر صاف و صیقلی باشد باز هم فشار تراکم و احتراق ) که میزانش بالاست( ، باعث می شود که گاز قطعاً از اتاق به مجاری آب و روغن یا به خارج موتور نشت کند. بنابراین برای آب بندی کامل این قسمت، ناگزیریم از واشر برای سر سیلندر استفاده کنیم .

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : تولید یوک رابط فرمان در شرکت های معتبر[/fruitful_dbox]

اگر به سرسیلندر خودرو حرارت بیش از حد برسد به پیچ های آن فشار وارد می شود و در نتیجه واشر صدمه می بیند. بنابراین جنس واشر باید تحمل انبساط غیر همگون را نیز داشته باشد. برای طول عمر واشرها یابد از انواع ترکیبی آن ها استفاده می شود.

واشر های مدرن امروزی از لایه ای فولادی به با پوشش های متلفی ساخته می شود .

مزایای واشر گرافیتی در سرسیلندر خودرو عبارت اند از :

  • حرارت را به خوبی انتقال می دهد،

  • آب بندی به صورت عالی انجام می گیرد،

  • روی بلوکه و سر سیلندر نمی چسبد،


این واشر نسبت به نوع آسبستی قیمت بالاتری دارد، ولی کلیه ی خواص یک واشر خوب را به همراه دارد.

نکته ی قابل ذکر آن که اگر در موتور های بی متالی واشر به سرسیلندر خودرو یا بلوکه بچسبد، امکان بریده شدن آن وجود دارد. این واشرها، در موتور های چدنی و فولادی به جای داشتن پوشش کامل تفلون، در اطراف مجاری آب و روغن حلقه ایی از سیلیکون دارند.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/04/29/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%d8%b1%d8%b3%db%8c%d9%84%d9%86%d8%af%d8%b1-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af-%d8%a2%d9%86/

No comments:

Post a Comment