Wednesday, April 19, 2017

ترمز دستی برقی چگونه کار می کند؟

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/04/Tormoz-dasti-barghi-0.jpg





احتمالا شما باید فناوری پدال های گاز الکترونیکی را شنیده باشید و در خودرو هایی مثل پژو 206 با نحوه ی عملکرد آن آشنا باشید. همانطور که می دانید این پدال ها جایگزین پدال های تمام مکانیکی نسل قبلی خود که دریچه ی گاز را به صورت مکانیکی کنترل می کردند شدند. اما در خصوص ترمز دستی برقی شاید کم تر به گوشتان خورده باشد و آشنایی به مراتب کم تری نسبت به آن داشته باشید.

ترمز دستی برقی (EPB) سیستمی جدید در قرن 21 می باشد که خودروسازان آن را مد نظر قرار دادند. شرکت خودرو سازی آئودی را می توان پیشگام در ارائه ی این تکنولوژی دانست. به نحوی که با عرضه ی مدل A8 در سال 2004 تا سال 2009 تمام محصولات این شرکت مجهز به سیستم ترمز دستی برقی بوده اند. به مرور زمان پس از آئودی شرکت های دیگر مثل فولکس واگن ، ولوو ، کادیلاک ، جگوار و لکسوس نیز از این سیستم در قطعات خودرو های خود استفاده کردند.ترمز دستی برقی

نحوه ی عملکرد ترمز دستی برقی

در ترمز دستی های مکانیکی و سیستم های پیش از ارائه ترمز دستی برقی عملکرد به این شکل بوده که به وسیله ی کابلی که از اهرم ترمز دستی به چرخ های عقب ماشین متصل بوده ، لنت ها با چرخ ها درگیر شده و از حرکت خودور جلوگیری می کند.ترمز دستی برقیدر یک تقسیم بندی به طور کلی دو نوع ترمز دستی برقی داریم.
در نوع اول نحوه ی عملکرد دقیقا مانند ترمز دستی معمولی می باشد یعنی عملیات ترمز به وسیله ی اعمال نیرو از کابل به چرخ های عقب صورت می گیرد. تنها با این تفاوت که نیرویی که راننده به دستی برای بالا کشیدن آن صرف می کرد توسط موتور های الکترونیکی انجام می شود. در اتومبیل های مجهز به این سیستم عمل گرفتن ترمز دستی به وسیله ی فشردن یک دکمه انجام می شود. یعنی با این دکمه ترمز دستی فعال و یا غیر فعال می شود. این سیستم دارای یک چیپ الکترونیکی کنترل کننده می باشد که در مواقع ضروری مثلا در سر بالایی ها به راننده در امر ترمز گرفتن یاری می رسانند. این سیستم در برخی مدل ای مرسدس بنز و اتومبیل های آمریکایی استفاده می شود.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : نحوه ی عملکرد ترمز های دیسکی [/fruitful_dbox]

اما در نوع دوم موتور الکتریکی ترمز دستی در کالیبر ترمز چرخ عقب قرار داده شده است و عملکرد ترمز دیگر به وسیله کابل صورت نمی پذیرد و تنها عاملی که ترمز را فعال می کند نیروی الکتریکی است. این سیستم در خودرویی مانند فولکس واگن پاسات مورد استفاده قرار گرفته است. فعال سازی این سیستم با فشردن دکمه ای آغاز می شود و با نشانگری بر روی صفحه کیلومتر و همچنین صدای هشدار اعلام حضور می کند و با فشردن همان دکمه مجددا غیر فعال می شود. البته گفتنی است که در بسیاری از اتومبیل ها پس از قرار دادن دنده در حالت D (حرکت) و فشردن پدال ترمز ، ترمز دستی به شکل اتوماتیک از کار می افتد.
ترمز دستی برقی ترمز دستی برقیسیستم ترمز دستی الکترونیکی در کم شدن استهلاک قطعات نقش مفیدی ایفا می کند. با به کار گیری قطعات کمتر در این سیستم علاوه بر این که فضای اشغالی توسط قطعات کم می شود ، وزن خودرو به شکل محسوسی کاهش می یابد.

از معایب این سیستم می توان به هزینه های بالا جهت تعمیر و نگهداری آن اشاره کرد.





مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/04/19/%d8%aa%d8%b1%d9%85%d8%b2-%d8%af%d8%b3%d8%aa%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d9%82%db%8c-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%85%db%8c-%da%a9%d9%86%d8%af%d8%9f/

No comments:

Post a Comment